Korta klipp – 06 September 2010

  1. The newswire quandary

    - Djupare tankar om hurvida nyhetsbyråerna ska rikta sig direkt till läsarna – jag skrev om AFP och deras planer häromdagen. Filloux har intressanta tankar om hur ägarstrukturerna för byråerna kommer vara en viktig faktor i den metod de väljer för att närma sig marknaden.

  2. Regulating sex and speech « BuzzMachine

    - Jag kommer inte att länka ofta till Jeff Jarvis – men jag måste göra ett undantag den här gången. Men bara för att säga att han är störtlöjlig och självklart har fel. Han letar efter fel stora samhällsfiende den här gången – det är inte hans favoritväderkvarn (gammelmedia) som har viftat med vingarna i Craigslist-fallet (för då borde de ha gjort det låååååångt tidigare) utan en annan nästan osynlig men väl så stark samhällskraft – moralpaniken. Get your konspirationsteorier straight, Jeff.

  3. Granskade granskare « Valda delar

    - Micke Pettersson skriver klokt om granskandet av granskarna och balansgången mellan sak- och speljournalistik. Så om medierna tenderar att göra speljournalistik så tenderar kommentarerna i sociala medier att handla om spelet kring spelet, no? Det finns en tendens, framförallt bland mediecognoscenti på Twitter, att försöka spå i théblad och skåda tecken i skyn. Man ger en känsla av sakletarmentalitet där varje – redan nedbruten detalj – ska granuliseras ytterligare och man extrapolerar fram de mest vidlyftiga teorier från den där proverbiala smulan. Och i många fall är det mediets (i detta fall Twitters) beskaffenhet som gör det möjligt – lite grand som ”det kort skrivna är det kort tänkta”. Jag tror att vi kanske tycker att eftersom det bara är 140 tecken får vi vara slarviga i vår tanke bakom.

  4. Tufft för tidningar när Twitter blir tidning « Newsdesk PR 2.0

    - Jag är ledsen, Dojan, men här är du ute och cyklar. Att dina fyra punkter här skulle vara grunden för tidningars existensberättigande är uppåt väggarna fel. Relationen går långt djupare än så.

  5. Apple TV Faces Obstacles to Conquer Living Room – NYTimes.com

    - Bra genomgång av den marknad som Apple ger sig in på med nya Apple TV, där man inte blandar in de lite mer avancerade alternativen som finns med mediecenterlösningar. Några intrressanta poänger här: Det trycks även här på skillnaderna mellan Google TV-tänket (där man försöker göra tvn till mer av en dator) och Appletänket (som vill ha så lite datorfeeling som möjligt). Och även här är man inne på något som jag var på i en kommentar för någon vecka sedan – nämligen att tv fungerar…som en användarupplevelse är den bra, med minimalt med gränssnitt i vägen för innehåll et cetera. Nästan vem som helst kan ta upp en fjärrkontroll och hitta nyheterna på sin tv, det är mer än man kan säga om att använda ens en Apple TV.

  6. 2010 Technology on the Set of 1960s Mad Men – Core77

    - Mad Men. Don Draper. iPhone. Jag droppar egentligen bara SEO-godis här. Men kolla länken så fattar ni.

  7. Future launches T3 iPad edition | The Wire | Press Gazette

    - Fler titlar kommer för iPad. Låt mig säga följande – av erfarenhet: De som inte satsar samma energi på produktionsbackend som på produkten kommer att få slut på bensin innan mål. Det är ett jävla göra – och det är ett maratonlopp, inte en 100-metersfinal. Så, vad man behöver är en hygglig vision, en solid och utbyggbar teknisk plattform och en produktionsmiljö som låter dig producera till vettig kostnad.