Korta klipp – 06 October 2010

  1. How the Internet Is Changing the Fashion Industry in 2010

    - Bra läsning om hur modeindustrin utvecklas i nya tekniska spår. För oss som befinner oss nära mode- och shoppingvärlden även vad gäller våra redaktionella produkter så är sånt här ofta inspirerande och tänkvärt.

  2. A Simple Tripod Kicks iPhone Photography Up a Notch

    - Jaha, måste jag skaffa en jävla iPhone 4 nudå? Bara för att låtsas att jag kan ta med mig en pryl mindre?

  3. This year’s Windows 7 slates: Not under my Christmas tree | ZDNet

    - Man kan läsa lite här om MS och tablets. Låt oss säga följande – att inte göra Windows Mobile 7 ens tänkbart för tablets ser väl inte så där jävla supersmart ut i dag, no?

  4. Why the BlackBerry PlayBook has the power to beat the iPad | News | TechRadar UK

    - Teknisk genomgång av RIMs Playbook. ”The power to beat the iPad”. Absolut. På samma sätt som Marit Paulsen är mer attraktiv än Gisele för att Marit kan sköta en mjölkmaskin. Killar som läser tekniska specifikationer är allt som oftast mycket dåliga analytiker av framgång.

  5. Doubling down on print: Canada’s Globe and Mail unveils a new print edition to complement the web » Nieman Journalism Lab

    - Nu kommer en liten stund när jag återigen kommer att kommentera på ”magasinsliknande design”. Hörni, webdesigners och printdito – bara för att det ser ut som ett magasin är det inte ett. Vi kan tramsa kring den här punkten om och om och om igen – det förändrar inte någonting. Här har vi nu alltså Kanadas största tidning som redesignar sig till att vara ”magasinslika” och att döma av bilderna så har de fullständigt skitit i vad som är viktigt för en dagstidningsläsare – nämligen att ge en grymt bra överblick över dagens innehåll. Bara för att man härmar ett medieslag som läsare engagerar sig mer i får man inte automatiskt ett engagemang själv. Det här är samma som med ”magasinslika” RSS-läsare och annat. Come off it – gör det som passar det specifika innehållet i stället.

  6. Apple Pulls BitTorrent iPhone App from Store

    - Hela den här diskussionen om ”alla torrents är inte illegala” är så jävla löjlig att man baxnar. Den svängen är vad den är – vare sig mer eller mindre.

  7. Tablets and E-Readers Give Hope to Publishers, but Not Broadcasters – DailyFinance

    - Holy crap, de här undersökningsresultaten från Harrison är nästan (och förmodligen) för bra för att vara sanna. Indikationerna för ”printmedia” är löjligt bra – inte riktigt så för tv, dock. Men nypor med salt anbefalles, det är fortfarande alldeles för tidigt. Men det är väldigt trevliga siffror hur som helst.

  8. Adidas Gives Up On Apple’s iAds Because Steve Jobs Is Too Much Of A Control Freak — Scuttlebutt

    - Det här upprör mig faktiskt mer än Apples fantatiska kontroll över medieprodukter i sig. Det blir lite The Truman Show över det här, nästan.

  9. Walter Benjamin’s Aura: Open Bookmarks and the future eBook | booktwo.org

    - Ett tips från Emil Ovemar. Jag har skrivit om James Bridle förut och tycker att han är en klartänkare med en visionär ådra, bra så. Hans förslag om Open Bookmarks är förstås superintressant – och hela ”hanteringen av tankar” kring medieprodukter är något som många av oss är intresserade av. I vårt magasinsprojekt har vi ägnat mycket tid åt att tänka kring just vad det fysiska objektet ”magasin” betyder – för att sedan försöka skapa en icke-fysisk motsvarighet till det. Åtminstone i tanken. För vad som ofta blir fel i de tankar vi har haft – och de tankar Bridle har – är att vi försöker räkna ut framtiden helt utifrån dagens produkter, och mindre ofta utifrån de bakomliggande behoven.

    Många som jobbar med medier – men utan att ha erfarenhet av att faktiskt JOBBA med medier – faller ofta i fällan att tänka både för visionärt och för banalt. Hur konstigt det än må låta. Så här menar jag – man förutsätter att de läsare/tittare/lyssnare som är mest engagerade också är de mest progressiva, i det här fallet skulle det vara att en stor del av bokläsare faktiskt gör randanteckningar och viker sidhörn. Så man försöker skapa digitala visioner som passar den lilla elitklick som gör sånt här, såna som sparar hela årsvolymer av tidskrifter et cetera. Sanningen är den att den här eliten – förutom att vara intresserade som fan – också är de mest värdekonservativa. Det är människor som har mycket att förlora som mest kommer att hålla fast vid det gamla. Är det här specifikt för böcker? Nej, det gäller även saker så moderna som ”nätet”. Kaffet luktar så här: De flesta konsumenter av böcker är ganska ointresserade av den här ikoniska inställningen till produkten – så den här typen av projekt kommer ofta att få mycket mindre fäste än man tror. Jag älskar Bridles idéer – men spegeln är en dålig samtalspartner.

  10. Pay Now, Read Later: Instapaper Starts Testing Subscriptions

    - Ja, det är klart att man älskar Instapaper. Och även jag kommer att ge dem lite pengar för att hålla sig på rätt spår. Och till yttermera visso – jag är chockad över att Marco Arment också jobbade för Tumblr. Tumblr och just Instapaper är ju en enormt potent mix.