Korta klipp – 25 Oktober 2010

  1. VIVmag Launches Free App for iPad™ Introducing Ubiquitous Digital Access to Dynamic Women’s… — NEW YORK, Oct. 20 /PRNewswire/ –

    - Seriöst. Den här pressreleasen skulle vara cool om det inte vore för det faktum att produkten det talas om är så vidrigt dålig. Men ta inte mitt ord på det – ladda ner själva och fråga er om inte det här är det bästa exemplet någonsin på ”för att man kan – inte för att man ska”. Det är fult, störande och tekniskt undermåligt. Så blir det när man släpper ifrån sig den redaktionella kontrollen till teknikleverantörer.

  2. iPad the Winner for Media Buyers and Publishers – Media Marketing Contacts Directory – MediaBizNet – News

    - Det här handlar också om Nielsen-rapporten ”Connected Devices Playbook”. Litet citat om annonsering:
    ”iPad owners are more receptive to advertising on their touch screen tablet than owners of other devices. 39 per cent of iPad owners say ads on their connected device are new and interesting, compared to 19 per cent of all connected device owners. And 46 per cent say they enjoy ads with interactive features compared to 27 per cent of all connected device owners. Perhaps most important to advertisers, says the report, is that iPad owners are also the most likely to have made a purchase as a result of seeing an ad on their connected device.”

  3. TRENDS : the first magazine on iPad in the Middle East – Sci-tech – iloubnan.info

    - Mellanöstern får sitt första iPad-magasin. Och, ja, det finns en medievärld som inte är baserad i USA eller Sverige.

  4. AVN – iPad: The Next Little Thing

    - ”Small, portable and porn-friendly, Apple’s tablet is the new “must have” device”
    Ja, de kommer från alla vinklar här. Det här företaget marknadsför sitt cms-system, som verkar vara direkt riktat till den ”vuxna” industrin. Men ni vet, när de är ombord så…

  5. Hearst Opens ‘App Lab’

    - Om ni läser den här texten så kommer ni att se begrepp som ”editorial control” och:
    ”“What we’re not doing is setting up a separate editorial team,” Wilkes said. “By not doing that you end up getting something that’s as true to the brand as possible.”
    Om ni någon gång har hört mig prata om det här ämnet – och har sett vad vi på Bonnier gör med Mag+ – så vet ni hur sant de här orden ringer. Det som är fascinerande är hur lång tid det verkar ta för företag som Hearst att ens inse att det förmodligen måste ske på det här sättet. Tut, tut i den egna trumpeten.

  6. Plans for News Corp.’s iPad Tabloid Taking Shape — Fast! – Jeff Bercovici – Mixed Media – Forbes

    - Kolla skalan på den här satsningen – det talas om 150 pers för att köra skutan. Jösses.

  7. AdAge

    - Bra genomgång av försäljningssiffrorna för olika iPad-magasin. Att, som i vårt fall med PopSci – lägga på 12% nya lösnummer på en helt oprövad plattform är siffror som skapar tillförsikt. Men som artikeln också påpekar – olika typer av titlar lyckas olika väl beroende på de demografiska mönstren just nu. Och dessutom – inget genomgripande kommer att hända innan det finns vettiga prenumerationslösningar på plats.

  8. Here’s How The TV Business Actually Works (And Why It’s Going To Take Longer Than You Think To Disrupt It)

    - Det här är en gammal artikel. Men ta för all del och läs den, så här i dagar av Apple och Google TV. Och för all del – läs den som ett klokt inlägg i debatten om ”mediebranschen”. Som en liten utsmyckning till Om Malik-länken nedan om inte annat.

  9. The Awl Finds Some Level of Online Success – NYTimes.com

    - Bra story om The Awl, av David Carr. Men också en sedelärande historia. Ungefär så här lätt är det att göra pengar på en redaktionell sajt – även om den är nischad, även om den är av hög kvalitet och även om den med svenska mått är bra jävla stor. Hade en chef som brukade kalla sånt här för ”företag som tror att de går med vinst”.

  10. Hey Bronfman: Spotify Approaching 650,000 Paid Subscribers… – Digital Music News

    - Låter intressant, det här. De förtjänar ännu fler, förstås. Men det är på väg någonstans.

  11. Want To Keep Kids Quiet in a Restaurant? Give ‘em an iPad! | NYConvergence.com

    - Eller hemma. Eller hos mormor. Eller varfansomhelst. Barn hypnotiseras av iPads.

  12. The Future Of TV Is HTML

    - No, the future of TV is good content.

  13. There is No New Media: It’s All New Consumption: Tech News «

    - Stora ord, som vanligt, från Om Malik. Han talar i många stycken sant om såväl musikindustrins som nyhetsbranschens problem med att se framtidens utmaningar och agera för sin egen överlevnad. Men någon gång, bara någon gång, skulle det vara klädsamt om en tyckare av det här tyget också gjorde vad han ber andra om – nämligen ta ett helikopterperspektiv. För sanning i målet är att de här verksamheterna inte är disrupterade (osvenska, jag vet) – de är destruerade. Det är nämligen inte så att Om och hans hangarounds har löst någom framtidsaffär – de råkar bara prata om den som att den finns. Jävla enhörningsjägare.

  14. The Newsonomics of the Ad Recovery

    - Jag länkar alltid till Ken Doctor. I dag – det går bättre för alla annonsbärande medier, förutom dagstidningar. Det var kortversionen. Analys av detta? Nyheter är gårdagens dito, eller?

  15. Can the Mobile Web Displace Your Phone’s Apps?

    - Jag tror också att vi kommer att konvergera till ett leveransfönster för våra digitala produkter. Men man ska veta att det inte kommer att ske på bekostnad av den kvalitet i leveransen som vi får från appar – utan på en betydligt mycket expansiv syn på webstandarder. Varför skulle man vilja återgå till något sämre?

  16. Picture of the Day: Obama Signs iPad

    - Jag letar ju alltid nya sätt att använda iPads. Den här är inte tokig:
    ”Running the Adobe Ideas app on the tablet since ”the President doesn’t sign autographs along the ropeline because pens can be used as a weapon,” Cann was able to get what he claims to be the first Presidential autograph under these conditions.”

  17. The Australian Women’s Weekly gets an iPad version | The Australian

    - ”But at the moment we are doing the basic stuff and getting it right.”
    Jag kan inte annat än applådera en sådan inställning till att beträda den här nya medievärlden. Och det är magasinsläsare som kommer att bedöma vad som är ”the basic stuff” – inte icke-läsare.

  18. Visualizing iPad vs Mac

    - Ja – framgång föder framgång. Så, i kölvattnet av iOS-devices säljer alltså Mac bättre än datormarknaden generellt.

  19. HP Slate 500 Tablet PC overview – HP Small & Medium Business products

    - Jag citerar:
    ”The HP Slate 500 is the ideal PC for professionals who don’t usually work at a traditional desk, yet need to stay productive in a secure, familiar Windows® environment. The HP Slate 500 is also intended for those who use custom applications built for Windows®.”

    Så, E24 – här är rubriken: ”Nu kommer Apples värsta mardröm”. För visst verkar det som att HP tänker sig den här stylusfesten som en direkt utmanare till iPad? Nej, i ärlighetens namn – det här är en svårt osexig produkt.

  20. Connected Devices: Does the iPad Change Everything? | Nielsen Wire

    - Lika bra att jag lägger till en länk till det här inlägget där Nielsen själva rättar till den felaktiga siffra som florerar om att över 30 % av iPadägarna inte skulle ha laddat ner någon applikation. Det är inte ens i närheten av att vara rätt som det har flaggats upp.

  21. 10 Ways People Are Using The iPad To Create Content, Not Just Consume It

    - Den här har jag inte länkat till tidigare, väl? Det är faktiskt ganska mycket kul att titta på.

  22. Bonnier Tidskrifter lanserar Sköna hem+ på iPad – Bonnier Tidskrifter

    - Och vi släpper en riktig sköning som vår nästa iPad-titel. Så vet ni det.

  23. Rabén & Sjögren lanserar Ipad-bok – Dagens Media

    - Ska bli jättespännande att se hur det här ser ut. Här tror jag att man ska vara jäkligt ärlig och säga att den svenska appmarknaden inte kommer att vara stor nog för att kunna skapa affärer kring dyra one-off-appar. Så, det man säger om parallellpublicering och liknande är bra. Men det här låter dyrt av många skäl:
    1. Konsulter som bygger.
    2. Spel, pyssel och interaktion.
    För ett enda koncept…well, jag tror att man måste göra det ännu enklare. Och dessutom hitta återkommande intäkter för alla typer av medieprodukter.

  24. PSP Media säljer Ipad-annonser – Dagens Media

    - Seriöst – har Tidningskompaniet ett eget publiceringsverktyg för iPad? Det var som fan. Det vill man ju se.

  25. No Apple products will cross the threshold of Melinda Gates’ doorstep – Apple 2.0 – Fortune Tech

    - Det här är ju för roligt. ”You may have a Zune.” Bra där, Melinda – om du vill ha mobbade barn. Spelar ingen roll att din pappa är typ rikast i världen, barn är grymma varelser.