Korta klipp – 26 Oktober 2010

  1. Unni Drougge » EN FÖRFATTARES DÖD

    - ”Nu kanske någon tror att detta är ett pity party à la Birro eller Ranelid om att jag inte fått tillräckligt med media kring min senaste roman och att jag bara vill tjäna pengar.”
    Nej, Unni Drougge, det tror vi inte. Vi lider bara med dig för att kulturjournalistikvärlden är ett moras. Stå på dig. Och BTW – även om det hade varit ett pity party så det jävligt förmätet att försöka mäta sig med Birro, INGEN är på hans nivå när det kommer till orättfärdig självömkan. ;-)

  2. In Growing Up, Did Wikileaks Also Sell Out? – Jeff Bercovici – Mixed Media – Forbes

    - Jeff Bercovici kommenterar Wikileaks och Assange med följande tankegång. Intressant.
    ”But what business does a bomb-throwing, chaotic neutral radical like Assange have being applauded by a mainstream media wuss like me? Assange’s absolutist commitment to exposing governments’ secrets was scary and arguably dangerous, but at least it was intellectually coherent. Once Assange decides that the people whose names he redacted are “innocent,” isn’t he, in effect, endorsing the position of the Pentagon and the justice of the war? After all, one man’s terrorist is another man’s freedom fighter, and one man’s patriotic informant is another man’s snitch.”

  3. Newswire – PR / Marines Launch iPad Magazine Application – Web Design/Digital Arts – Bates Creative Group | NewswireToday

    - Sorteras in under ”Magasin man inte är i målgruppen för men ändå vill läsa för att man är en sucker för coola grejer och hårda snubbar”. Ni vet, den etiketten.

  4. Five things I want from an iPad Magazine & Poll – What do you think of Magazines on the ‘Pad? : Shiny Shiny

    - Här är fem bra önskemål från någon som uppenbarligen gillar att läsa magasin och som också gör det på iPad. Fem mycket bra punkter. Vi har väl i alla fall löst nr 1 på den här listan…

  5. Why Content And Commerce Is A Marriage Made In Heaven

    - Bra och stringent artikel om äktenskapet mellan innehåll och kommers. Jag säger följande – för oss nischmedier måste eran av share of market bytas ut mot ett share of wallet-tänk vsd gäller våra varumärken. Det är nämligen i stort sett omöjligt att vara nisch och massmarknad samtidigt. Go figure. Och så länge som vi försöker göra volymaffärer med nischmedier så tar vi med en burk mjukost till en pistolfajt.

  6. In ‘Digital Distraction’ Age, Magazines No Longer Information Providers. A report from the Reimagining the Future conference.

    - Något förvirrad sammanfattning av Mr Magazine om sin egen konferens. Att magasin inte är ”informationsbärare” låter som en klar sanning. Men vem säger motsatsen? Jag skulle säga att den motsatta inställningen är den som dominerar i Sverige – att det finns en stor medvetenhet hos magasinsmakare att de inte är första punkten för information utan att värdet ligger i urvalet och fördjupningen. Men det där är USA och det här är Sverige.

  7. Digital trends that will shape the media industry

    - Lite omvärldsspaning från John Einar Sandvand och några andra. Jag tror de har rätt allihop. Och fel förstås.

  8. “DEAD ON ARRIVAL” TABLETS: TOSHIBA FOLIO 100

    - Men Toshiba ska fan ha en eloge för att de kommer med en tiotummare.

  9. Schmidt: Don’t Like Google Street View Photographing Your House? Then Move. [Digital Daily]

    - Ljuvlig liten genomgång av Eric Schmidts märkligheter.

  10. A Win For Adobe: Conde Nast Will Use It Instead of Rolling Its Own Tablet Magazines [MediaMemo]

    - Conde går fullt ut med Adobe. Inte märkligt, då de faktiskt har fått vara med och påverka verktyget i fråga, till skillnad från en del andra som har duperats av Adobes marketing talk. Det är dock inte det anmärkningsvärda, utan det som är nära nog skrattretande är att de anser det var en rättmätig värdemätare att jämföra sig med sin egenutvecklade plattform som bland annat Vanity Fair har körts på och som är sinnessjukt värdelös.

  11. Denmark: Berlingske Tidende announces iPad app before device is launched

    - Jag måste förstås kolla upp Berlingskes iPad-app. Men här är tips om den först. Återkommer om det är så att den är något att bry sig om.

  12. The New Yorker has a Paywall Problem, Part 2 / Flood Magazine

    - Fortsättningen på storyn New Yorkers dåliga betalvägg. Fingret pekar nu på konsulterna som byggt skiten. Oj, vilken överraskning. Men buyer beware, som vanligt.

  13. Visualizing Apple’s Profitability

    - Apple är tveklöst ett mobilt företag. Kolla in hur företagets vinst fördelar sig över de olika verksamheterna. Musik är mindre än tillbehör – bara en sån sak.

  14. Fall Fashion with Marie Claire on the iPad | PadGadget

    - Bra. Jag gillar att Marie Claire gör något annat. Men affären ligger i återkommande publicering och rationell produktion kombinerat med fullt fokus på marknadsföring. One-off-appar med semiredaktionellt innehåll tror jag mindre på.

  15. Adobe announces Digital Publishing Suite (Macworld) | Chicago Press Release Services

    - Här är pressrellen som ackompanjerar nedanstående länk.

  16. Adobe Opens Wired, New Yorker Tablet Platform to Publishers, with Analytics – Harry McCracken – Blogs emedia and Technology @ FolioMag.com

    - Oj, den slutliga versionen av Adobes digitalmagasinsverktyg ska alltså inte vara klart förrän andra kvartalet 2011. Det är nu den officiella stansen. Att Omniture är inbyggt är väldigt, väldigt väntat förstås. (Eller, det visste vi ju redan.) Det som dock är intressant är att en del andra i mät- och analyssvängen påstår att Omniture måste byggas om från grunden för att klara den här typen av mätning. Jag kan inte göra den bedömningen själv, men har hört det från flera håll.

  17. DMA: iPad ‘will be popular this Christmas’

    - Va’?!?!? Tror ni?

  18. Marshall Headphones

    - Hörlurar är verkligen den nya brandingkanalen. De här från Marshall blir man ju inte så lite jävla sugen på.