Korta klipp – 28 Oktober 2010

  1. Subtraction.com: My iPad Magazine Stand

    - Khoi Vinh – en av nätmediets poster boys – gör en grundlig slakt av iPad-magasin. Han tar en stark stans mot att läsarten ”magasinsläsande” överhuvudtaget finns nästan. Needless to say – så håller jag inte alls med honom. Och det är ganska roligt att parallell-läsa hans inlägg med resultaten från våra senaste läsarundersökningar på den amerikanska marknaden. Det verkar som att de som faktiskt köper, läser och tillhör målgruppen råkar ha en diametralt motsatt åsikt. Det finns många som är kritiska, med rätta, mot de magasin vi ger ut på iPad – och kritik är bra, den kan vi lära oss av. Det som är lite synd med Vinhs stycke här är att han inte direkt anför någon konstruktiv kritik, något han ofta annars har varit bra på. Han har i alla fall ödmjukheten – till skillnad från många andra – att erkänna att det är tidiga dagar och att vi vet väldigt lite. Eftersom jag, tro’t om ni törs, vet en del om den här marknaden så kan jag vara generös och ge er ett citat från Vinhs text också:
    ”My opinion about iPad-based magazines is that they run counter to how people use tablets today and, unless something changes, will remain at odds with the way people will use tablets as the medium matures. They’re bloated, user-unfriendly and map to a tired pattern of mass media brands trying vainly to establish beachheads on new platforms without really understanding the platforms at all.”
    Och min motfråga – vad är ”plattformen” egentligen? Är den teknisk – eller är din plattform egentligen dina läsare?

  2. No Flash? No Worries: Majority of Online Video Now Available in HTML5

    - Oj, vilken enorm tillväxt för html5-baserad video på nätet. The power of iOS.

  3. Spotify’s Real News: No News! But Big Bags of Cash Might Help [MediaMemo]

    - Första Spotify-länken här. Eftersom luften är helt full av rykten. Men det här är ett bra citat. “[Spotify executives] are perennially underestimating label resistance to the free stuff,” says an industry source familiar with the discussions. “And it seems the checks are either not big enough or the labels really won’t give on free.”

  4. Dan Abrams Talks Charlie Sheen On Today: “You’re Allowed To Be Naked, You’re Allowed To Be Drunk”

    - “You’re allowed to be naked, you’re allowed to be drunk, and you’re allowed to be with a naked woman in your hotel room”. Skönt att veta, säger jag.

  5. Hey, Spotify Sceptics – International Is Hard To Do

    - Ja, det är klart det är svårt för Spotify att lansera i USA. Och frågan är vad som egentligen skulle tjäna artisterna bäst – om en enda spelare blir en global dominant så har jag svårt attbse att det företaget inte tänker använda den positionen till att putsa marginalerna. Det globala kanske inte är att stå efter alls.

  6. Will Artists Ultimately Profit from Digital Distribution? | Future Of Music

    - Ja, skivbolagen kan verkligen sitta på gaffeln om Eminem vinner sitt rättsmål. Och även om jag gillar konceptet med skivbolag som enabler för talang så är det i ärlighetens namn något decennium som de gjorde det i verkligheten. Och när de inte läbgre gör det så må de krascha och brinna.

  7. News Report From 1980 Predicts TVs Merging With Computers, Failing Newspapers

    - Fan, vi skulle ha lyssnat!!!

  8. Swedish-Eritrean journalist awarded 2011 Golden Pen of Freedom

    - Dawit Isaak – frige honom nu. Han uppmärksammas även internationellt på kraftfulla sätt.

  9. Condé Nast’s Digital Shakeup… D.C. Goes West… Blow Film Progresses… – WWD.com

    - Det är en jävligt fin balansgång det här. Ska en magasinssajt skötas av de som kan målgruppen – och därmed varumärket – eller de som kan kanalen? Och varför är det en motsättning? Bra fråga, men en motsättning är det.

  10. Reactions to i, the new condensed, colourful paper from the Independent

    - Jag vill säga att sista stycket är själva frågan här.

  11. Hugh Hefner has been good for us – Roger Ebert’s Journal

    - Just det, det är faktiskt artiklarna man köper tidningen för. :-) Men läs gärna Roger Eberts hyggligt gedigna Hef-historia.

  12. Is Social Media Driving the Economy?

    - Otroligt seriös undersökning – men vad fan säger den egentligen? Att människor som använder sociala medier är preis de vi trodde att de är och att de bor och jobbar precis där vi trodde? Ungefär så.

  13. Mobile Advertising Industry to Reach $24 Billion by 2015

    - 24 miljarder. Jag nöjer mig med en procent eller två av det för personligt bruk, tack.

  14. 9 Questions: Zell’s Clown Car, The New “100,” Tablets & Print Circ & Daughter of Alesia | Newsonomics

    - En hel påse tankegodis från Ken Doctor.

  15. Marketing: MySpace Relaunch Focuses on Entertainment – Advertising Age – Digital

    - Ja, spännande att se hur det här går. Nej, jag kan inte ljuga – det är inte alls spännande.

  16. Report: Apple Building Own SIM Card for Fast Carrier Swapping

    - Spännande. Tänker Apple försöka klämma den här delen av marknaden också. Gärna för mig. Telcos tar för stor del av konsumenters totala utgift för kommunikationstjänster och innehåll.

  17. Google Chrome App Store Delayed, May Appear in December | Peter Kafka | MediaMemo | AllThingsD

    - Jag tycker en enda grej om det här – att det är sjukt bra om Google snor den här AppStore-modellen ganska rakt av från Apple. För konkurrens är bra. Just saying.

  18. Malin Wollin: Ska vi kapitulera inför den virtuella världen? | Wendela | Aftonbladet

    - Det är svårt att vara mer fel ute än Malin Wollin, faktiskt. Inte bara här – utan jämnt. Här har ni ”fotbollsfrun” som från sitt ”coolast i småstan”-perspektiv tror att världens ska silas genom hennes brackiga märkessolglasögon. Jag blir fan tokig av sån här jävla smörja.

  19. Trög start för nyaaffärer.se – Dagens Media

    - Det tar tid att bygga nya medieprodukter, det tar tid att få trafik, det tar tid att bygga ett starkt varumärke, det tar tid att bygga en relation till annonsmarknaden. Det är väl näppeligen en trög start – det är en förväntad start.