Korta klipp – 01 November 2010

  1. Lucky Magazine Creates Web Videos for Its Birthday – NYTimes.com

    - Intressant projekt från shoppingtidningen Lucky. Och jag måste kolla upp vad det här Talk Market är för något egentligen. Det låter dyrt vilket som, det här. Men det är också stor skillnad på vad som anses dyrt här och NYC.

  2. Söndagstips 10/10/31 – Sverige runt i sociala medier

    - Måste ge Hans Kullin (@kullin) en shoutout för det utmärkta arbetet med Sverige runt i sociala medier. Intressant och välkurerat från Sveriges ledande expert på ämnet.

  3. World-first deal delivers tablet with The Australian built in | The Australian

    - Sådärja – då var subventioneringsdammluckan öppnad officiellt. Samsung har varit sinnessjukt offensiva i att sträcka ut händerna till publicister för att få med innehållsappar på Galaxy. Och många har/kommer att nappa. Jag skulle vilja att man tar en något försiktig approach till det här och framförallt inte gör några exklusivitetsdeals med en hårdvarutillverkare som Samsung. Det finns inga lärdomar om en ickesubventionerad marknad att dra här – och man måste nog vara på båda ställen för att förstå appvärlden. Men det är också lite väl frestande att låta sig bli 19-kronorsläskbacken i stället för oxfilén i butiken. Men det är klart, om Samsung tänker dela med sig av intäkter över tid tillbaka till publicisten så kan det vara fine. Men inga exklusivitetsdealar, please. Och kolla hur många som nu ska ha en del i själva inköpet av Galaxyn. Samsung, en telco och en publicist. Soup du jour, anyone?

  4. Can Digital-To-Print Work? Four Case Studies

    - Lite case om framgångsrika digitaloutlets som flyttar sig till print. Skribenten kallar det för ”seemingly counterintuitive”. Men det är för att skribenten inte förstår medieekonomi. Även de här digitalriddarna vill tjäna pengar på sitt varumärke – inte bara klara sig. Så, paper it is.

  5. Murdoch’s paywall: those who leap are an engaging lot | Media | The Observer

    - Lite mer om The Times of Londons betalvägg. Siffrorna är alltså inte så tokiga, det verkar till och med ganska sansade bedömare tycka. Ungefär så här:
    ”If you want a guess in the fog, 362,000 ”engaged” UK readers was broadly what the Mail (a believer in a web without walls) found a year or so ago when it took a 30m unique visitor monthly total and whittled away overseas callers and click-by-nighters. By those lights, the Times’s great wall isn’t a flop, nor yet a necessarily a glowing path to future riches. But there’s something worthwhile left to work with, so start counting the ads.”
    Men jag såg en otroligt konstig sak på Twitter från den kloke Tomas Baekdal, som undrade:
    ”Murdoch’s paywall: those who leap are an engaging lot: http://bit.ly/9p0fXo – not really surprising, but how do you grow if you can’t share?”
    Hur man växer om man inte kan dela? Well, Tomas, jag tror att vi kallar det för marknadsföring. Du vet, där man bearbetar marknaden med ett erbjudande och försöker få kunder. Tror verkligen smarta människor att det inte finns andra sätt att få kunder än genom den så kallade länkekonomin? Eller sociala medier? Märkligt.

  6. Project Runway: Out of Season

    - Åh, som jag älskar en sån här take på något så oviktigt som Project Runway. (SPOILER ALERT, dock, läs inte om du inte har sett senaste säsongen). Vilken passion kring vad som utspelade sig, vilket löd!

  7. It’s an App, App, App World: Are You Ready to Add Mobile Apps to Your Plan? | Fast Company

    - Det här är faktiskt ett riktigt bra stycke – som lyckas behandla en lång rad av tankepunkterna kring appvärlden. Jag är förvånad över att författaren lyckas hålla det förhållandevist kort och ändå passera de flesta affärskritiska punkterna.

  8. NookColor Vs. iPad Vs. Dell Streak: Which of These Is Not a Tablet? | Fast Company

    - De ställer frågan i rubriken – men svarar inte på den. Utan de tänker sig att alla är tablets. Och det är helt jävla fel. Den där femtumsmaskinen från Dell är det inte. Punkt. Slut.

  9. CMJ: Curmudgeons of Music Journalism : CJR

    - Jag läser med viss skräckblandad förtjusning det här referatet från ”Music Marathon” där det diskuterades om musikjournalistiken är ”för mjuk”. Och hittar bland annat följande citat:
    ”Charles Aaron of Spin explained that negative reviews actually serve a specific purpose: to build readers’ trust. This concept makes sense, if readers recognize that negative reviews take mettle to write and publish. But, as a reader, it’s not always clear when and if they do. (Pitchfork has made negative reviews so standard that Fennessey was forced to defend his positive reviews, which were apparently contrarian.)”
    Ja, stackars de band/artister som väljs ut som offerlamm på trovärdighetens altare, säger jag.

  10. Making it up in volume? How to view unit profitability vs. volume in handsets

    - Flera har kommenterat på det här med Apples enorma lönsamhet per såld enhet på mobilmarknaden. Och det här är själva anledningen till att AppStore finns, att Apple lägger ner 1,8 miljarder dollar per år på R&D, att man har världens (förmodligen) högst betalda industridesigners ombord – det handlar om att med produktkvalitet och allure slippa spela subventioneringsspelet. Apple tar hellre höga kostnader för att driva AppStore (vilket ju nuförtiden genererar vinst) än att sänka marginalerna på hårdvara. Andra får ta hela prissänkningssmällen – Apple tjänar sina pengar på höga marginaler. Och eftersom iPhone tillåter telcos att sälja långa abonnemang och så vidare och så vidare…hårdvara är kung.

  11. Jon Stewart’s Media Critique: The Rally to Restore Sanity Speech

    - Jag vet inte om ni såg Rally to Restore Sanity i helgen. Jag såg det mesta och var väl lite besviken på skärpan i Stewart och Colbert. Och jag måste nog instämma i den ganska skarpa kritik som kommit från amerikanskt medietyckarhåll – nämligen att det var en märklig slutsats som Stewart framhöll i sitt utfall mot de amerikanska medierna. Att det var de som höll en stor del av skulden för intoleransen och hatet. Det är väl snarare så att det är avsaknaden av kontakt med medier och omvärldsbevakning som är problemet. Den retorik som förvisso överförs via medier har dubbel och tredubbel täckning i det som politiker på alla nivåer i USA framför.

  12. Conde Nast, USA Today, Boston Globe Use Outbrain for Traffic – Advertising Age – Digital

    - Ja, det var bara en tidsfråga innan det här slog igenom på bred front – att vi skapar annonsnätverk för själva det redaktionella innehållet. Det är inget fel i sig med att skapa buzz kring sitt material – det som är lite sorgligt är att allt, precis allt, decimeras till sifferlek. Och synd för vilka, säger du? För läsare och annonsörer – vi publicister är ganska fine med att kunna räkna och se till att vi gör arbitragedealar mellan kostnaden för att införskaffa sidvisningen och utpriset för densamma på annonsmarknanden. Men det är ytterligare ett steg på väg nerför värdetrappan i inställningen kring läsarna. Från läsare till publik till trafik. En bearbetningsbar massa som medelst smarta trattar ska styras till bästa konverteringspunkt. Jag är måhända alltför romantisk – men det här är oskönt. Och i fallet med Outbrain finns också följande, som aldrig kommer att hålla, by the way:
    ”Outbrain’s model also makes buying traffic easier than it was with one-off deals. Buying links on specific sites isn’t actually even possible with Outbrain; publishers buy into the network as a whole. But sites displaying the widget can specify outside publishers that they don’t want to see listed in the related content unit. Buyers can also identify sites where they don’t want their links to appear.”
    En engelsk floskel på det: Beggars can’t be choosers.

  13. The Fallacy Of Bimodal Returns

    - Jag gillar verkligen Fred Wilson – och jag gillar den här posten han skriver om hur deras VC-portfölj ser ut. Tänk om fler kunde ha den här publika profilen: ”So pick your deals carefully. Accept that you may not get into the next Google. Work the middle part of the return distribution curve. Recognize your bad decisions quickly. Work your deals hard. And follow your winners. And you’ll do just fine.”

  14. Won’t get fooled again

    - Oj, Seth är verkligen på krigsstigen mot hype-mongers nuförtiden.

  15. Center for Public Integrity’s HTML5 product aims to make long-form journalism readable on any device

    - Wow, jag måste kolla kalendern igen. Är det 2010 vi skriver? Ja, och precis nu har hela debatten om läsbarhet på skärm tagit fart, även från en teknisk ståndpunkt. Så, det kanske är som många av oss har sagt i rätt många år – browsern och html är inte läsningens vänner. Men man tar sig fan lite för pannan. Det här är lovvärt, ska sägas. Men. Oj. Så. Sent.

  16. Publishers’ iPad Apps: Hot or Not?

    - Jag länkar ju till i stort sett allt som hyggligt seriösa skribenter och medieoutlets skriver om de kommersiella aspekterna av iPad-magasin. Men det här, från Adweek, är ju i stort sett ett bakhåll bara. Mycket märkligt urval av källor att citera – med tanke på att det finns ganska många som talar om motsatsen kring annonsfrågan. Well, läs den här också.

  17. Life Magazine photos now in high resolution in new iPad app

    - Time fortsätter krama livet ur de fototillgångar som finns under Life-varumärket. Det här är vackert – men lite blodfattigt.

  18. Newsweek Offers iPad App With Subscription Option – NYTimes.com

    - Tror att det här inte är något nytt, faktiskt. Utan helt enkelt samma variant som NY Post har, med ett state-change i appen som säger ”får ladda ner”. Det gör det inte till en regelrätt prenumeration, dock. Du kan inte adressändra till en Android-device, det är Posten som behåller kundrelationen etc etc.

  19. Lars Rasmussen, Father Of Google Maps And Google Wave, Heads To Facebook

    - Jahaja, där ser man. Ska vi gissa på en ordentligt fet lönecheck. Och en hel del surhet över Googles sätt att hantera Wave.

  20. BBC News – Audio slideshow: The fanzine fan

    - Läcker genomgång av Fanzine-historien. Sevärt.