Korta klipp – 08 November 2010

  1. Hearst’s Carey Sees Magazines, IPad `Live Side by Side’ (video)

    - David Carey, chef för Hearst Magazines International, pratar med Bloomberg om hur iPad-satsningar och print lever ett gemensamt liv. Så, då ska du få ett tips som du borde betala för: Se för fan till att dina digitala magasin inte måste göras av en teknikavdelning, det är ett säkert sätt att skapa ett avstånd som kommer slita er i bitar.

  2. Söndagstips 10/11/07 – Sverige runt i sociala medier

    - Det blir en länk även denna vecka till @kullin och hans Sverige runt i sociala medier. Grymt nyttigt.

  3. Paul Vallely: Sexed-up contrariness is not journalism – Commentators, Opinion – The Independent

    - Det här är ett av de mest stringenta stycken (det citerade nedan, alltså) jag har läst om hur vår nutida journalistik fungerar:
    ”There is an attack culture in modern journalism which it is easy for lobbyists to exploit. To get attention from the media nowadays, all you have to do is say the opposite of conventional wisdom. Emma Thompson says that Audrey Hepburn couldn’t act. An Oxford academic pronounces that Jane Austen couldn’t write. The BBC says that Live Aid money was spent on arms.”

  4. How News Organizations Are Generating Revenue From Social Media

    - Tyvärr lovar rubriken mer än vad artikeln håller. Men det är en gedigen sammanställning av olika sätt som ”sociala medier” ”genererar intäkter”. Citationstecknen på plats för att det är en minst sagt generös avgränsning av sociala medier-begreppet och man måste verkligen fråga sig om hönan och ägget i frågan om att generera intäkter, rubriken hade lika gärna kunnat vara: ”Hur nyhetsmedier genererar intäkter genom att ha en säljorganisation”. Lite så. Men väl uppställt.

  5. Googler Accuses Twitter Engineer of Sexual Assault on Her Blog

    - Jag vill på något sätt länka till den här historien, men kan inte riktigt komma på vilken vinkel jag ska använda. Är det den om semi-gudomen i geekvärlden? Eller den om att vi ska vara glada över att vi har andra namnpubliceringsrutiner i Sverige? Beats me.

  6. Live, From Your iPad!

    - Ouch, det här är en märklig fight. Och faktiskt, faktiskt, faktiskt – vad tänker ComScore med i det här fallet? Att ens sätta sig i skottgluggen för ett fett rättsmål, även om de är underleverantörer. De lär ju inte ha förbättrat sina chanser att få in en fot hos vissa av dessa bolag.

  7. In Demand : CJR

    - Här är dagens första (egentligen andra) länk till en utsaga från någon som har jobbat åt Demand Media. Är det är och länken nedan partsinlagor? Utan tvekan – men bilden behöver faktiskt lite tyngd även åt det här hållet.

  8. Less than 40.000 subscribers no immediate success for The Times’ online paywall

    - Lång och genomarbetad analys av The Times betalvägg från John Einar Sandvand. Bra.

  9. 14 Percent of App Store apps target the iPad

    - Det intressantaste från den här Distimo-rapporten tycker jag är det faktum att de 100 populäraste apparna för iPad har 171% högre snittpris än på iPhone. Flera orsaker till, förstås. Den första varandes att det är tidigare dagar för iPads och prispressen inte har hunnit lika långt. Men också för att storleken har betydelse. Det känns verkligen klart mer värt pengarna för en iPad-app.

  10. My Summer on the Content Farm | The Awl

    - Ja, jag gillar ju inte Demand Media och deras likar, jag. Här är Jesseanne Collins sommarberättelse från perioden som Demand-medarbetare. Läsvärt.

  11. Dear Zuck: The Apple iPad Is Mobile

    - BTW – det finns en humorlänk om detta nedan. Men det här typen av meta-rapportering kan man ju antingen älska eller hata. Jag tenderar att göra det senare, men kan inte låta bli att länka till det här fullödiga inlägget av Kara Swischer där hon i detalj monterar ner något som Zuckerberg bara hasplade ur sig. Den döda hästen går runt och runt, runt och runt, runt och runt.

  12. IPad’s Not Mobile? | Nitrozac and Snaggy | Voices | AllThingsD

    - Jaha, var det så här det gick till när Zuck bestämde sig för att iPad inte var en mobil device?

  13. Nielsen Admits Big Problems With How Its Tech Measures Web – Advertising Age – Digital

    - Som om Nielsens problem med sina system är det största problemet vi har med att mäta storheter på webben…

  14. Alienating the 2%

    - Det är som att Seth Godin har druckit en stor kopp med verklighetsjuice på sistone. Han är väl också vid vägs ände med kombinationen vision/inga resultat. Det här är något man lär sig den hårda vägen när man jobbar med publicistisk verksamhet – om den högljudda eliten. De är dina största fans, de är mest vokala och hotar med störst repressalier. Men de är också de som står mest lojala. Så, behandla dem inte med silkesvantar – utan med respekt. Men styr inte hela ditt liv och verksamhet efter dem.

  15. Du – hot eller möjlighet?

    - Oscar Swartz står kvar i vaktposten och fortsätter oförtrutet att sakligt, noggrannt och välunderbyggt anföra kritik i piratfrågan. Det känns jävligt tryggt.

  16. Managing Flow

    - Jag hade tänkt länka till ursprungsartikeln av Danah Boyd (länk i artikeln) men inser att Noah Briers tankar runt om är av mer handfast och relevant karaktär. Just den här biten är intressant – för vi spenderar mer och mer av våra dagar till att passa in fyrkantiga klossar i runda hål. Man införskaffar ännu större hyllor och syste, för att skapa mindre lager och mer flöde – när det borde vara tvärtom. Vem skapar det första JiT-cms-et?

  17. This Week in Review: Rupert’s online reader purge, election-night innovation, and ideas at ONA10

    - Man kan alltid hänge sig åt ”This week in Review” från Nieman Labs för en grundlig genomgång av amerikanskt ”hänt i veckan” i gränslandet mellan nät och publicistik. Varmt rekommenderat.