Korta klipp – 03 December 2010

  1. The inevitable decline due to clutter

    - Ni vet – om ni har läst mig förr – att jag håller med Godin så jävla hårt i den här korta texten om digitala medier:
    ”More is not always better. In fact, more is almost never better.”

  2. BigStar Sneaky iPhone Porn Trick Highlights a Pink-Pixel Future for Apps

    - Aha, nu kan ju den där göken på DN få sin dos av porr även på iPad. Skönt för honom.

  3. French press outlets team up for early 2011 launch of digital kiosk

    - Här har vi ytterligare ett land där publicister inser att det bästa för konsumenterna är att erbjuda så mycket innehåll som möjligt på samma ställe.

  4. RIM Buys Android UI Gurus [Digital Daily]

    - Jamengrattis!

  5. Hearst Closing In on Deal for Hachette Titles

    - Nähä, det verkar inte som att jag får köpa Elle. Tydligen är Hearst intresserade. Skit också.

  6. The Newsonomics of Google Grouponomics » Nieman Journalism Lab

    - Och som vanligt länkar jag till Ken Doctor, som den här veckan låter analysyxan gå vidare över Google/Groupon. Och för att återiterera poängen om att det finns många småföretagare som har sjukt svårt att hitta rätt i den digitala världen, lite temat från en annan dags kommenterar:
    ”All those 25 million merchants are experiencing the angst of marketing transition. They know they need to be in digital, but how do you work this search engine marketing, appear in the right places on the smart phone, play Facebook? It’s a slow go. Some merchants are digitally savvy, but most need the fundamentals explained, packaged, and demonstrated.”

  7. Exclusive Interview With Anthony Noguera, Editor of Richard Branson’s iPad Magazine, Project

    - Lång intervju med Anthony Noguera – redaktör för Project. En lång intervju där han snackar så mycket skit att det nästan är fånigt. Vilket snömos.

  8. Rent Mark Zuckerberg’s House!

    - Lätt, vilka hänger med till Palo Alto?

  9. Lessons From Buzzfeed: The Science of Sharing

    - Jonah Peretti säger smarta saker om delande på nätet och hur det skiljer sig från vad vi letar efter när vi är privata.
    ”Nobody can see what you search on Google, so popular search trends tend to reflect the more reptilian brain in people, Peretti said. ”Celebrity gossip, sex, hair transplants … nobody tweets about this stuff.” Facebook and Twitter are more toned down. Since you know your friends and family will see what you post on Facebook, the majority of viral content is based around humor, political identity, or causes. ”It’s the difference between ‘this is what I actually like’ and ‘this is something that I think will make me look like a good guy,’” Peretti said. ”This goes for political and social causes too.” Twitter shares the same characteristics of Facebook, but given its interactivity, tends to attract a more techie, culturally-savvy audience.”

  10. The companion screen: will TV learn to be social?

    - Lite intressanta tankar om det här med socialt tv-tittande, eller ska man kalla det för uppkopplat tittande.
    ”If viewing while in the company of others is a distinctly different job from solitary viewing then a dual-screen approach will allow interaction with a companion even if they are not in the same room. This implies that the more natural interaction for TV viewers is not with the programming but with other viewers.”

  11. Perception: An iPad Is Worth More Than a Galaxy Tab

    - I avdelningen helt oförvånande nyheter hittar man här en blänkare om att konsumenter upplever att iPad är en dyrare (mer värdefull) maskin än en Galaxy Tab. Oj, kan inte tänka mig varför…

  12. Conde Nast digital chief: Murdoch’s iPad newspaper “doesn’t make any sense” | VentureBeat

    - Återigen – jag fattar inte hur de här jönsarna kan vara så tvärsäkra på den exakta utformningen av The Daily.

  13. Killer app it’s not – NYPOST.com

    - Haha, Rupert Murdoch låter goonsen på Post göra hans smutsjobb – i det här fallet lite hatbombning på Richard Branson. Ungefär så här:
    ”Virgin mogul Richard Branson (pictured in front of the Apple Store on Fifth Avenue) nailed the title of his new monthly iPad magazine, Project — because for many it was a pull-out-your-hair two-hour project to download the debut issue yesterday.”
    Men på en annan not – det är ganska knäppa dagar när några av världens rikaste människor slåss om strålkastarljuset på iPad-plattformen. Steve Jobs reality distorsion field, någon?

  14. Guardian to switch to subscription-based app | iPodNN

    - Jaha, Guardian ska också gå över till prenumererade appar. Där ser man.

  15. Media Dinosaurs Adapt to the iPad Age – BusinessWeek

    - Den här nyheten om att Flipboard går i partnerskap med några större publicister är inte helt förvånande. Jag har tidigare propagerat för att de borde licensiera ut sin teknik – vilket jag fortfarande tror är en bättre utväg för dem än den här lösningen. Nu står de kvar där med risken – och även om belöningen kan bli stor så är det fortfarande så att de här snubbarnas bästa möjlighet att tjäna mycket pengar är att bli uppköpta.

  16. Beirut Café lanserar livsstilsmagasin – Dagens Media

    - Alltså, det blir fan inte många nivåer knäppare än så här. Bodysnatcher-Boström gör livsstilsmagasin åt Beirut Café. Precis den typ av grej man hade väntat sig. Nästa grej – Åsa Linderborg skriver bricktidning på McDonalds.