Korta klipp – 14 Januari 2011

  1. Reflections of a Newsosaur: Mobilizing for mobile before it’s too late

    - Syrligt. Säkert i många stycken klart relevant. Läsvärt i alla fall.

  2. Sofa-Friendly iPad Reading Could Eat Into Primetime TV’s User Attention

    - Kit Eaton följer upp på rapporten från ReadItLater – som jag länkade till igår. Klokt.

  3. Shazam Partners With Spotify for Full Track Music Playback

    - Jaha, det är ju både självklart och smart. Shazam tar dig direkt till Spotify. Hej då, Soundhound.

  4. Steve Jobs Remixed: 5 Creative Takes on the Iconic Apple Keynote [VIDEOS]

    - Skitkul. Faktiskt.

  5. The Newsonomics of 2011 news metrics to watch » Nieman Journalism Lab » Pushing to the Future of Journalism

    - Massivt gedigen läsning från Ken Doctor. Han är extra intressant i punkten 4, egentligen. Men också lite snäv, för det är helt klart så att många digitala kanaler måste börja kolla sina kostnader noggrannt. Och där handlar det om att göra sig av med en massa icke värdeskapande tekniklösningar och konsulter för dito. Vi kommer få mer migration till plattformer med mindre fasta kostnader och så vidare och mer och mer hemtagande av sådant som ser ut att vara vardagsvaror. Det kan bli kärvare för en del leverantörer, helt enkelt. Men shit falls down, helt enkelt.

  6. Quora: Evolution of Journalism or Another Time Sink? | Newspaper Death Watch

    - Jag förhåller mig – som vanligt – försiktig till att vare sig hylla eller dissa Quora. Jag tror att det riskerar att nyttan riskerar att drunkna i bruset, och då måste ordentliga filtreringsmekanismer på plats och då faller värdet…och så vidare. Vi ger det ett tag, helt enkelt.

  7. The Imperfect Journalist : CJR

    - Åh, Tom Rachman. Bara så.

  8. Jay Rosen on Wikipedia’s 10th Anniversary

    - Haha, jag måste bara länka till både den här och Shirky-stycket nedanför. Shirkys är mer läsvärt. Men det som är roligt med Jay Rosens inlägg om Wikipedia är att han inte kan annat än att få det att handla om New York Times i stället. Förvisso inte utan poänger. Men en äpplen och päron-jämförelse.

  9. Clay Shirky on Wikipedia’s 10th Anniversary

    - Alltså, Clay Shirky är smart. Men han är fången i en klassisk mytbildning, som är mer ideologisk än den är grundad i fakta. Nämligen att summan av de mångas insats alltid leder till saker som är mer rätt än de fås – som Surowiecki också rapsodiskt argumenterar för. Med den inställningen hade jorden fortfarande varit solsystemets mittpunkt. Jag håller med honom om att det inte är Encyclopedia Britannica som har ”rätt”. Men det har inte Wikipedia heller.

  10. A first look at The Daily, Rupert Murdoch’s iPad newspaper | Poynter.

    - Åh, en liten funnen sneek peek på The Daily. Väldigt lite i bildmaterial – men lite mer intressant kring samspelet web/app.

  11. Big in Denmark: iPhone captures 36% of phone market value

    - Danskarna loves them iPhones…vi ska komma ihåg följande. Det här är EN modell från EN tillverkare:
    ”Looking at September alone, Apple’s share of the smartphone market was 34%. In terms of value share, 51% of all the dollars that consumers spent for smartphones, was spent on the iPhone.”

  12. Apple, News Corp. Delay ‘The Daily’ iPad Publication

    - Jag skrev på ett annat ställe: 13/1. Jag säger att 13/1 nu mer ser ut som 27/1. Slut på meddelande.

  13. Marco.org – Too much hardware choice

    - Det här är oerhört pricksäkert av Marco Arment från Instapaper. Skillnaderna mellan operativsystem som iOS och Android är mindre viktiga än skillnaderna inom operativsystemen. Som i iOS fall är obefintliga och i Androids fall gigantiska. Det ser dock ut som om Google kommer att försöka hålla lite ordning på torpet med Android 3.0. Men, å andra sidan, det är inte upp till dem att bestämma.

  14. Predictions: Emerging Media Trends in 2011 | FamousDC

    - Digitalmänniskor förutspår det kommande året i medietrender. Ser väl bra ut. Det man däremot undrar är vad som egentligen händer med gamla trender – de där som vi hörde för ett år sedan som tydligen luften lyckades gå ur på mindre än ett år. Jag har en gammal idé som heter Analytikeranalytikern – där man bara skulle följa dessa visionärer/ormoljeförsäljare och ranka dem på genomförandegraden av deras förutsägelser. Vad var det som skulle bli stort 2010, kommer ni ihåg?

  15. Should I work for Free?

    - Helt jävla ljuvlig liten grafik. Typ allt är roligt och sant.