Korta klipp – 17 Januari 2011

  1. Magazines Pursue Tablets, but iPad Limits Subscriptions – NYTimes.com

    - Vi kommer hela tiden till den här frågan, den om prenumerationer:
    ”Being able to sell subscriptions through the most popular tablet device on the market is no small matter for publishing companies, which have always relied on subscribers as the cornerstone of their business. With limited exceptions, most magazines rely not on newsstand sales, which are impulsive and irregular, but on subscriptions.”
    Men det är inte bara raka prenumerationer som måste till – vi måste också hitta sätt att skapa vettiga introduktionserbjudanden och hitta en flexibel tillgångsmodell. Men, tidiga dagar, tidiga dagar.

  2. The Uncertain Future of Free Dailies | Monday Note

    - Filloux vet vartåt vindarna blåser – gratistidningarnas död. Så här är det – och det här har stått klart i många år nu: Gratistidningarna är exakt lika med sin distribution. De har skrutit med yngre demografi, vad de har gjort för läsande bland yngre människor och så vidare. Det här är tidningar som tryckts på flugpapper – de fastnar på dig när du passerar spärren i t-banan. Det finns inga som helst bevis på att det här är något annat än ”tillfället gör tjuven”, ingen migration över till en betalprodukt och så vidare. När man lägger ner en gratistidning återgår tidningsläsandet till den nivå det hade innan. Det var rätt många år sedan nu som diskussionen om vad Metro borde göra var att utrusta Stockholms t-banenät med världens bästa mobila nät, där man kunde be surfande resenärer om såväl demografiska data som annat i utbyte mot kickass-uppkoppling. De hade kunnat erbjuda lokala nyheter, med koppling till den exakta resa läsaren gör, och lokal annonsering. Well, vatten under broarna nu.

  3. A culture of testing

    - Fruktansvärt bra. Testa vad du gör – inte vad du är.

  4. Sociala medier » Curate blir kuratera på svenska

    - Så, curate blir kuratera. Och jag är då en kurre. Snyggt så.

  5. ”The Daily”: A Peek at the iPad-Only Newspaper’s Social Media Strategy

    - Lite mer om The Daily, bara.

  6. The Kingston Lounge: North Brother Island – Riverside Hospital

    - Det är så galet att det här stället ligger, som skribenten själv skriver, närmare Empire State Building än det mesta av Brooklyn. Hur kan det inte klia i exploateringsfingrarna så att man blir tokig. (Bilder på övergivna byggnader en masse bakom länken.)

  7. What Google can learn from John Sculley: How technology companies fail by placing their strategy burden on technology decisions

    - Jag tänker till denna länk skriva följande. Den enda plats där det här med WebM, H264 och Flash spelar någon större roll just nu är på mobila devices, där den dominerande hårdvarutillverkaren inte stödjer Flash. Det här handlar inte browsern – det handlar om att Google försöker stoppa en adaption av onlinevideo som gör att iOS inte har någon strategisk nackdel. Om html5/H264 inte längre är den mest spridda standarden så kommer – kanske – innehållsproducenter att sakta ner övergången till H264, vilket är negativt för iOS. Men då gör man fel antagande om marknaden.

  8. Exclusive: The future of the iPad 2, iPhone 5, and Apple TV, and why Apple is shifting its mobile line to Qualcomm chipsets — Engadget

    - iPad2-ryktessnurran är kul. Och visst vill vi ha en superhögupplöst skärm, för att nå den där magiska kvaliteten. Men vilka enorma krav det ställer på hårdvaran nedströms. Processorer, minne, ja allt. Men låt oss drömma att den klarar det.

  9. Regarding the Necessity of Flash

    - John Gruber är mannen som sätter punkt efter meningar. Så här gör han i frågan om WebM och H264.
    ”I.e., to be useful today, a web browser needs either (a) Flash or (b) H.264 with HTML5 video. Some browsers support both, but every browser needs at least one. In the name of “openness”, Opera, Mozilla, and now Chrome have chosen Flash.”

  10. Google Android Newsstand to Rival Apple iTunes Store – Web Services Web 20 and SOA – News & Reviews – eWeek.com

    - Allt är sant. Å andra sidan kan allt vara lögn också.

  11. AppleInsider | Apple tells newspapers: no free iPad edition for print subscribers

    - Det här är fortfarande på nivån ”kan vara så här”. Men redan i höstas berättade Apple för oss att striktare riktlinjer var på gång angående vad som kan konstituera ett pren-erbjudande och vad som inte är det - så tickle me inte förvånad. Vi får hoppas att det inte finns en annan del av det här som sätter en ambitiös dagstidningssatsning nära dig i fara att behöva göra om sin prenlösning också.

  12. Murdoch, Denton: New Approaches to Web Media – Newsweek

    - Det här är på intet sätt en artikel som hyllar strategin med att låsa in material. Men jag älskar analogin här, för att beskriva mediesajter på nätet:
    ”There’s a reason that circuses take place inside a tent rather than out in an open field. Yet for 15 years the way we’ve done news online is akin to the circus letting anyone inside at no cost, and trying to make money by selling ad space on the back of the chairs.”

  13. CHART OF THE DAY: iPad Magazine Sales Tank

    - Stringent problemdefinition:
    ”So what’s the problem? For one, as Choire Sicha points out, it makes little sense to pay $3.99 for an iPad magazine when you can get a year’s subscription to the print version of the magazine for $8-$10.
    Another problem, in our opinion: iPad magazines are currently mixed up with all iPad apps.
    Imagine going into a GameStop and looking for magazines. But instead of seeing $40 Xbox games and $4 magazines, you see $0.99 Xbox games and $4 magazines. Which are you going to buy?
    Apple is reportedly working on a digital newsstand where magazines and newspapers could have a chance to stand out, and set up recurring subscription billing. If that doesn’t do the trick, then magazine publishers better come up with a new solution to what ails them.”

  14. Does HP have the right strategy to take on the iPad and Android tablets? | ZDNet

    - Ja, hur fan ska HP göra? De hamnade ju lite i skiten i tabletvärlden med sin hårda koppling till Microsoft tidigare – och sedan en helomvändning och köpet av Palm och övertagandet av WebOS. Det här är i alla fall inte metoden:
    ”One example of the potential hole that HP could find itself in is PC World’s list of suggestions to the company to “blow away” the iPad. If a 7-inch form factor, the Synergy social-media aggregation service, and the Exhibition feature are the best ideas the magazine has got for HP, then Apple won’t have much to do to prepare itself for being blown away.”

  15. A List Apart: Articles: A Simpler Page

    - Mycket intressant, inte helt ovanligt från A list apart, om boktypografi i html på iPad. Intressant också för långforms-journalistik förstås. Snyggt där.

  16. Story Lab – Is Google becoming less useful?

    - Här efterlyser WaPo människor som tycker att Googles sökresultat har blivit mindre nyttiga. Självklart kommer de att hitta några – det här är i ärlighetens namn ett ganska dåligt sätt att lägga upp en förfrågan.

    MEN, och det här är viktigt. Och jag har skrivit om det här ganska många gånger vid det här laget – Googles sök HAR blivit sämre. Eller så här – de som har mest att tjäna på att synas högt i Google har blivit otroligt mycket bättre på att utnyttja algoritmen. Och i många stycken gör det konsumentens upplevelse sämre.

    Låt mig exemplifiera detta. Många sökningar på Google handlar om att skaffa information kring köp. Man söker efter ”bästa barnvagnen”. Det finns en hel del material, tester och tyckande (allt från det rapsodiska till det rådochrön-iga) på nätet om detta – och i en normal urvalsprocess inför köp så börjar konsumenten i att hämta in information som är så bred och objektiv som möjligt. Får reda på typ av vagn, bra att tänka på-saker och omdömen om vagnarna etc. De som står för det här materialet, inte helt sällan redaktionella utgivare, har mindre att tjäna på en god Googleplacering av två skäl. För det första så är hela affären för sånt här en annonsexponeringsbaserad sådan – vilket gör att kostnaderna för att optimera för höga träffar förmodligen överträffar intäkterna. (Speciellt på en liten marknad som Sverige, där maximal output är så liten.) För det andra så har många av de här utgivarna starka varumärken och deras generella trafikmönster gör att sök är en nice to have, snarare än en need to have. Så, de som har mest att tjäna på höga sökträffar är de som försäljer varan – och de kommer att optimera mot ”bästa”, för vem vill inte köpa det bästa? Så – när Google (vilket det i många fall gör) fungerar så här så riskerar köpprocessen att tappa ett helt led.

    Men, jag tror att Google kommer att ändra sig. För om de ska lyckas med sina betalningslösningar för innehåll måste de också kunna leverera potentiella kunder till tröskeln. Så, bli icke förvånade om Google kommer att börja ranka om träffar baserat på den affärsmässiga relation som företag X och Google har. Så skulle jag göra om jag var Google. Nu har de marknaden – dags att börja kapitalisera större på den. Och, i ärlighetens namn, jag är inte säker på att det gör konsumentupplevelsen sämre. För kanske kommer de mer relevanta träffarna att synas igen – och ska man köpa barnvagn är kanske inte fem kronor så mycket att lägga ut på ett gediget test med redovisade parametrar, snarare än att Babyproffsen berättar för mig vilken som är den bästa barnvagnen baserat på hur stor avans man har på försåld vara.

  17. So Much For Standards, Google Says WebM Plugins Coming Soon For Safari And IE9

    - Ytterligare en liten punkt om det här med Google och WebM. Väl talat här:
    ”First and formost, the point of all of this H.264/WebM stuff is so that the web can shift to an HTML5 video standard going forward. Of course, since neither IE nor Safari will support Google’s, Mozilla’s, and Opera’s preferred codec for that standard, we’re right back to plugin land! Why don’t we just call WebM, Flash 2.0?”

  18. The Block Album

    - Lång, och ganska känslosam, skrivning av Steve Gillmor om varför han från början ansåg att RSS var dött. Det här låter som teknojumble, men är en fascinerande historia egentligen. Mycket läsvärt – och självklart står mycket av den publika debatten kring den här frågan, frågan om hur mycket egenvärde en viss teknologi kan/ska ha. Bred adaption av en viss teknologi kommer att göra den ointressant som ett fenomen – men oumbärlig. (Vi tar ett blad från Nick Carr, här.)

    Men här finns en av de stora problemen med digitala kanaler överhuvudtaget - många teknikinnovatörer vill ha kakan och äta den, de vill ha såväl maximal penetration som kontroll och credit. Om en teknologi ska nå hela vägen måste den bli som en motorväg – invigas med bandklippning under pompa och ståt men sedan snabbt som fasen bli transportsträcka. Och det här måste tech-communityn leva med och acceptera. Bli en del av infrastrukturen – där ligger långsiktig framgång. Annars får ni börja ta konsumentrelationen direkt. Och det är en helt annan ball game. Det är som Gillmor säger, teknologier skiftar och man bygger på axlarna av varandra:
    ”That’s what happens when foundational technologies become oil. They live on as fuel for the new black.”

  19. Godtycklig censur med ny teknik – Kultur & Nöjen – Sydsvenskan – Nyheter dygnet runt

    - Alltså – jag vill leva i en värld där tryck- och yttrandefrihet står starkare än någonsin förr. Och jag kan förstå frestelsen att försöka flytta debatten om detta till där svetslågan bränner som hetast. Men det vore klädsamt om även sådana som Agrell kunde påvisa, för det första, fall där yttrandefriheten har tagit skada av AppStore – alltså inte med exempel där anledningen till uteslutning har varit en annan (upphovsrätts- eller patentöverträdelser till exempel) och för det andra förtälja hur det här i något viktigt stycke skiljer sig från annan distribution. Tar Pressens Morgontjänst in vad som helst? Gör Tidsam det? Säljer Bokia eller Ica vilken bok som helst. AppStore är distribution, det är inte utgivning. Och, lycka till oss som lever i nutid, det finns andra distributionsvägar.

    Det är en hårfin skillnad mellan att slå huvudet på spiken och bara ha hål i huvudet, Agrell.