Korta klipp – 24 Januari 2011

  1. Apple’s bet on publishing

    - Om jag anstränger mig riktigt jävla hårt kan jag nog ändå inte hålla med mer än vad jag gör. Det här är ren måsteläsning om du vill ha den minsta inblick i vad som är själva kärnfrågan i tabletutgivning. Strålande.

  2. How does the Mac gain share while increasing its price premium over the Windows PC?

    - Tror att vi har pratat om det här förut, om hur Apple är strategiskt dyra. Här kan vi se hur de på Mac-sidan ökar sin marknadsandel år efter år och samtidigt höjer priserna. I en bransch där priser kraschar på andra håll. Reptrick.

  3. What if Google categorizes Patch.com as a ‘content farm?’

    - Jag måste citera det här, och återbesöka den här punkten – som om det är sant är typ det bästa som har hänt nätet på väldigt länge, att Google tänker göra kaos med SEO-prosa:
    ”As tempting as it is to gloat over Demand Media’s misfortune, the Google announcement might have severe consequences to all publishing. The company doesn’t identify the sites it considers to be ”low quality.” One of the things Google will attack are sites and pages with ”repeated spammy words—the sort of phrases you tend to see in junky, automated, self-promoting blog comments.”

    If you have hired a social media or search engine specialist, this is one of the key tricks you will be taught. Go out to the Internet, spread your links to comments and remember to include popular keywords in title, lead and body text. But Google is trying to build a search engine that understands natural language and true relationships between sites, an algorithm that is not fooled by clever cross-linking or keywords.

    As a journalist, you have to support that. Otherwise the whole Web will look like the joke LAweekly published few days ago: ”So this SEO copywriter walks into a bar, grill, pub, public house, Irish bar, bartender, drinks, beer, wine, liquor.”

  4. The Guardian Still Mulling Its iPad Options

    - Hmm, om man läser snällt så kan de här funderingarna kring Guardians plattformsstrategi vara klok och försiktig. Men är man lite kritisk låter det också som total förvirring. Minst tre olika mobila strategier, helt olika team som jobbar på dem och helt olika prissättningar.

  5. Netherlands too small for Dutch iPad newspaper | Radio Netherlands Worldwide

    - Min gamle ”kompis” Piet Bakker talar sant:
    ”The Daily will not become a serious competitor to The Wall Street Journal or The New York Times, but mainly to free papers and websites by being more complete and much better quality.”
    Och egentligen är hela diskussionen intressant, den om storlek på marknaden. Jag brukar ju ganska ofta prata om det här med faran i att tro att medieaffärer kan se likadana ut på den amerikanska marknaden som på, exempelvis, den svenska.

  6. A Template For Every Awful Facebook Discussion You’ve Ever Witnessed | someecards.com

    - True, true. Mycket roligt.

  7. How journalists are using Facebook, Twitter to write mini serial narratives | Poynter.

    - Ja, det handlar väl om värdet i ögonblicket. Och på något sätt finns det en enorm styrka i blandningen av de här direktreferaten från ryggmärgen och de mer eftertänksamma analyserna när fakta är inne och saker är fallna på plats. Jag har faktiskt inte sett någon fullt ut ta det stilistiska greppet att våga redogöra för sin egen direktrapportering i samband med sin slutliga text om något. Men jag tror att den diskussionen med sig själv skulle kunna bli dynamit faktiskt. Kanske måste göra det själv i något sammanhang.

  8. Scripting News: Educating the journo-programmer

    - Needless to say, Dave Winer har inte alla rätt i den här texten. Men han har tillräckligt många för att meritera ett lästips.

  9. Apple iPad will be surpassed by Google by 2015, analysts claim – Telegraph

    - OK, det här tror jag också. Och jag är helt säker på att Apple också gör det. De är inte bekymrade.

  10. ‘They Were There’ — Errol Morris Film for IBM

    - @claes tipsade om den här på Facebook också. Se filmjäveln för fan. Det är 30 minuter du kommer vara glad över att du spenderade så här. Jag gjorde som vilken modern människa som helst skull – Airplayade den direkt till stora tv-n och kan således också berätta att den förutom att vara en makalös historia också håller ruskigt hög kvalitet. Låt oss säga följande – de har gjort några grejer där på IBM…

  11. App developer Q&A: Publishers should develop for iPad first due to revenue, readership | Poynter.

    - Ja, glöm inte det här. Men försök hålla båda perspektiven. Jag hoppas att i lite mer offentliga sammanhang kommunicera min syn på vår plattforms utvecklingsfilosofi, för det går nämligen att omfamna styrkor från flera håll:
    Are native apps the long-term future for publishers?

    Tallent: No one knows the answer to that. However, it’s instructive to remember that commercial computing has been around for 60 years, and for 50 of those 60, apps have been the predominant form of computing. The Web is a relative newcomer. Right now, native apps win the day hands-down, so develop them for your users instead of trying to guess the future.

    Do you see HTML5 Web apps getting a foothold, at least on tablets?

    Tallent: HTML5 holds promise, but won’t gain major traction anytime soon. So, keep your eye on it, but don’t expect too much, too soon. Focus on what works, native apps, for now.”

  12. Toshiba Tablet

    - Jag skriver lite mer om Toshibas tablet här nedan, om priset. Men kolla in sajten där de presenterar den. Förutom att de har en ganska skönt kaxig attityd så ska jag lyfta fram en i mitt tycke skön grej – de har gjort baksidan i någon form av anti-sliptjosan, som man dessutom kan byta till andra färger. Det ser förmodligen lite hursomhaver ut - men idéen är god, förbättra ergonomin på hela upplevelsen. Och jag tycker dessutom att det ger en skön känsla av att man ser det som en ordentlig bruksmaskin. Dock, kasta knappjävlarna åt helvete – man behöver inte ha dem i Honeycomb.

  13. Does Apple need to improve relationship with publishers for the iPad to stay on top? – Editors Weblog

    - ”News Corporation’s eagerly anticipated and widely publicized The Daily, the first ever iPad-only newspaper, was supposed to launch January 19, but has been pushed back ”weeks,” according to All Things Digital’s Peter Kafka. The delayed debut is rumored to be a result of Apple’s need to fix its subscription service, which would allow readers to make in-app purchases for a week’s or month’s worth of The Daily via iTunes for an estimated $1 per week.”
    Ja, den är trasig. Och det är på Apples sida.

  14. Rant – Apple Says No Free iPad Versions to Newspaper Subscribers.

    - Jag har den här diskussionen på en daglig basis – om vad Apple ”får” och ”inte får” göra. Och det verkar tydligen vara sjukt svårt för många att förstå följande: De gör precis vad fan de vill i sin egen butik. Så, om de kommer att vilja stänga ner, säg Dagens Nyheters prenumerationslösning så kommer de att göra det. Och om marknaden ser ut på det här sättet, ja då gör den det. Att springa hem och grina hjälper inte ett shit.

  15. Rupert Murdoch’s iPad digital newspaper raises many questions – but who has the answers? | Media | The Observer

    - Det finns ofta ett problem med The Guardians mediebevakning – och det är att de hatar Murdoch så mycket att deras analys blir påhopp. Det här är väl hyggligt städat i klassen, men man kan inte låta blir att koppla samman en nedgång för Times (en nedgång i ungefär samma nivå som Guardian) med deras beslut att resa betalvägg. Skribenten nämner detta – men inte utan att först ha gjort kopplingen. Svagt, Guardian, mycket svagt.

  16. BUILT BY THE FACTORY | INTERACTIVE AGENCY » Blog

    - Hade missat det här inlägget om iPad-magasinstips. FInns en hel del bra här.

  17. Motorola’s First Android Tablet to Retail for $800 [REPORT]

    - Den här prisnivån är inte helt bra, Motorola. Det här är en finfin maskin med bra möjligheter, men hittills har tabletracet inte direkt kommit att handla om hästkrafter så att gå ut med en prisnivå som upplevs som så mycket dyrare än Apple är tufft. Hoppas att den här uppgiften är fel, helt enkelt.

  18. Apple barnförbjuder Klick-appen – Dagens Media

    - Och som vanligt så verkar ingen veta hur det här går till. Den som lämnar in en app klassificerar sin app själv – och får en åldersrating utifrån dessa egna val. Den här bör stämma med innehållet – annars kommer Apple att neka appen, men bara för att innehållet inte stämmer med klassificeringen, inte för att innehållet inte är godkänt i sig. Så, som Finnsiö säger, den här klassificeringen är rätt så ordentligt oviktig. Men man kanske helt enkelt ska göra klassificeringen rätt själv först. Och med det menas att läsa igenom Apples riktlinjer, sedan sätta sin klassificering för Apples butik i enlighet med dessa, sedan lämna in appen och efter det se om den blir godkänd eller inte. Att Apple nekar en app på grund av åldersklassificering är oerhört enkelt att för det första undvika och för det andra rätta till.