Korta klipp – 08 Februari 2011

  1. Bort med mellannivån | Port Freedom

    - Nu blir det här någon övning i ryggkliande här, eftersom Malin Nävelsö citerar mig i det här mycket läsvärda inlägget. Men jag är rörande överens med henne om den här bilden av stora nyhetsmediers dilemma:
    ”Min bestämda uppfattning är att folks behov av nära, begripliga och mänskliga nyheter snarast ökar. Världen är ett oroligt ställe och för att orka med den söker flockdjuret människan bättre kontakt med sin närmaste omgivning. För de flesta människor är denna omgivning, eller den utökade flocken, ännu geografiskt baserad. Lokala nyheter har alltså framtiden för sig, men hämmas mer än många andra nyhetskategorier av tekniska utmaningar eftersom läsarskaran är extremt heterogen, exempelvis när det gäller vanor och utbildning.
    Det som jag vill kalla mellannivån är emellertid den som allra snabbast verkar tappa sitt grepp om läsarna. Intresset för det lokala matchas av ett växande intresse för globala, heta nyhetshändelser. Det är att gravt underskatta sina potentiella läsare om man tror att det bara är ett fåtal som nu intresserar sig för Nordafrika, exempelvis. Riksnyheterna uppfattas däremot ofta som irrelevanta och dessutom hinner folk tröttna på dem, eftersom alla medier tröskar samma saker med ”egna vinklar”.”

    Älskar det här med att världen blir större och mindre på samma gång – den närhet vi kan känna till en revolution i Egypten är historiskt helt ny. Vi reser mer, vi har fler kontakter längre bort. Så, världsperspektivet blir viktigare – och det lokala blir viktigare. Men våra stora nyhetsmedier befinner sig på den här mellannivån och då måste man erbjuda något annat – unik distribution, en unik röst eller ett helt unikt innehåll. Svårt att se att det är vad några andra än kvällstidningarna gör i dagsläget, faktiskt.

  2. Tear down this PDF | Monday Note

    - Oj, jag håller med Filloux så hårt i att pdf-distributionen är helt fel väg att gå. Att skohorna in en form gjord för en annan bärare kommer aldrig att bli bra. Men sedan tar han ett par snedsteg som bara en person som inte jobbar med rikare visuella medier gör. För det första bärs varumärke absolut av form – och att luta sig mot att det inte finns starka bevis som stödjer detta är inte samma sak som att det finns bevis för motsatsen. Tvärtom. För det andra blir han för teknisk, det är som att han precis har gått en programmeringskurs (vilket han förstås inte har) och är alldeles uppfylld av kod. Det spelar ingen roll vilken teknik man använder bara resultatet är rätt för läsare. Det är banalt att problematisera på följande vis: Problemet är en teknik – vi löser det med en annan. Problemet här är respektlösa publicister som ger ut en produkt som är dålig för läsaren – lösningen kan vara en av många, men det är inte så enkelt som att skrika ”html5″ så fort det pratas om det. Det är bara lösningen på lösningen. Jobbet börjar långt innan teknikvalet. Och följande kommer alltid vara sant: Förväntar du dig att få betalt för något får du anstränga dig.

  3. Stephen Coles on the Design of The Daily

    - Det här är ett seriöst stycke produktkritik, som man måste ha full respekt för. Det är The Daily som typografisk patient som ligger på undersökningsbordet. Läsvärt, om man är så lagd.

  4. The Daily lacks news stories, not multimedia | John Gapper’s blog | Business, finance, media and technology views from the Financial Times – FT.com

    - Jag länkar till den här posten för att det är en av de få jag har sett som bekräftar min egen bild av The Daily, som jag gav i förra veckan. Så det handlar om mig, mig,
    ”Actually, what The Daily has lacked this week is not impressive newfangled technology but enough news stories – and especially exclusive stories that would provide a reason to subscribe.”

  5. Apple’s secret iPad advantage: The supply chain | ZDNet

    - Känns som om det varje dag behövs en liten kommentar för att få huvudet runt det här, varför Apple kan dominera en sektor så totalt som de gjorde med iPod och just nu kommer att kunna göra med iPad. Det handlar om att kunna köpa rätt komponenter i rätt utsträckning för att nå prisnivåer ingen kan handla på. Och det handlar om att kunna skeppa varor – i Apples del genom en enorm distributionsfördel gentemot konkurrenterna. I formen av det egna butiksnätet, inte minst.
    Men, framförallt:
    ”How is Apple able to do this where nobody else can? It has to do with buying up the entire supply chain and being able to leverage quantity 10 Million+ manufacturing orders in advance with its partners in China like FoxConn and with semiconductor component suppliers such as LG, Samsung and Philips.
    When you have 50 billion dollars in liquid assets, you can pretty much guarantee huge volume pricing discounts at that scale, as well as make those components scarce and expensive for your competitors to buy.”

  6. YouTube and basketball memories: FreeDarko’s Pasha Malla on fandom, curation, and democratized media » Nieman Journalism Lab » Pushing to the Future of Journalism

    - Jag gillar basket, jag. Och här lite basket på en mina favoritsajter.

  7. Against Chrome: A Manifesto

    - Och det är därför som just det här notatet kommer från Reeder. Tips från Daring Fireball, här.
    ”I say that flat is the new black; that 2D is the new avant-garde; that a surface doesn’t have to be ashamed of being a surface. Technology users of the world, unite: you have nothing to lose but your bas-relief buttons. Let us march forwards together, spurning chrome, into a cleaner, lighter future.”

  8. Last.fm Moves to Paid Content Model, Largely Abandons Free Mobile Service

    - Oopsy, här dras tumskruvarna åt.

  9. How Lady Gaga’s Insane Polaroid Glasses Could Help eBooks

    - Haha, det här är en av mina gamla idéer från Mag+arbetet – att en tablet egentligen borde ha en skörm på baksidan som visade vad man läste.

  10. Online Media Daily: You Can Make Friends, But AOL Wants To Influence People

    - Alltså, man kan kalla det vad man vill men sanningen är den att AOL har en svintydlig strategi. Med det här uppköpet, parat med sina Demand-liknande försök i Seed ser Tim Armstrong till att sänka kostnaderna för intäkternas förvärvande. Den enorma skala de kommer att bygga upp ger honom förhandlingskraft mot annonsmarknaden och låga kostnader för framställan av varan, det vill säga sidvisningen. Det här är smart – det är inte roligt men det är smart. HuffPo är en innehållsmaskin med låga kostnader för sina sidor, så det passar bra med The AOL Way.

  11. Online Media Daily: Consumers Like Facebook’s Brand, Twitter Not So Much

    - MySpace rankar som tvåa i den lojalitetsundersökningen om digitala varumärken. Jag trodde inte att blind tro och förnekelse skulle visa sig som lojalitet. :-)

  12. Keeping Apple Fresh: The Importance of Designing (and Communicating) From the Customer’s POV

    - OK, den här typen hade ganska ordentligt med tur med sin iPad. Läs historien helt enkelt.

  13. Marco.org – Too much hardware choice

    - Om ni visste hur rätt Marco Arment har i sin analys av Androidmarknaden. För det är verkligen så att 99% av alla telefoner och tablets kommer att köpas av icke-geeks. Och finns det asläckra fodral till en sorts maskin men inte till en annan så kommer Feature X eller stöd för Format Y inte att spela någon roll för en viss typ av köpare. Den här marknaden skiljer sig inte från kläder eller skor i någon nämnvärd omfattning, det måste vi bara leva med. Jag tycker i och för sig att man ser någon form av tendens att tänka på hela ägarupplevelsen från både Toshiba och Motorola på tabletmarknaden nu. Men det gäller också att få med sig tredjepartsmarknaden. Well. läs för fasen.