Korta klipp – 09 Februari 2011

  1. AOL and Its Algorithm : CJR

    - Det här är långläsning för dem som är intresserade av Tim Armstrong och hans syn på hur man ska skapa lättsmält och lågkostnadsproducerat innehåll för webben. Jag kan ha länkat till den här förut – men den poppade upp i flödet igen, så what the hell.

  2. AOL and Huffington Post merger: Search engine optimization won’t work forever. – By Farhad Manjoo – Slate Magazine

    - Mmm, man måste älska en bra rant. Här ett stycke illa dolt förakt för HuffPo och deras ibland väl aggressiva och lite småfula sätt att förvandla stories till Google-godis. Välskrivet.

  3. How much will the iPad 2 weigh? | Fully Equipped – CNET Reviews

    - Intressant om hur, det enligt ryktet i alla fall, jobbas stenhårt med iPadens vikt. Det är förståeligt, för jag håller med min gamle Bonnier-kollega Erich Hugo, som benhårt säger att totalergonomin för tabletupplevelsen kommer att vara väldigt viktigt för konsumenten framöver. Och vikt är en klart kritisk del av det.

  4. Industry researchers predict future of electronic devices

    - Här får vi forskningens syn på vad som kommer att hända på e-läsarmarknaden och med skärmteknik. Rätt frestande läsning mycket av det. Det är forskare vid University of Cincinnati som har släppt en rapport via ”Journal of the Society for Information Display” med den snärtiga titeln: ”A Critical Review of the Present and Future Prospects for Electronic Paper.”
    Läs sammanfattningen här – det är faktiskt klart intressant.

  5. The End of Comments – The End of Comments – Blog by Joe Moon

    - här är ett stycke som lyckas vara både tankeprovocerande och helt enkelt provocerande. Provocerande för att personen som skriver om det egentligen har alldelees för dålig koll men lyckas ändå vara intressant. Själva slutklämmen, om en lösning är inte heller av samma kvalitet som problematiseringen, men sak samma. För hans huvudfråga här, om det är så att Twitter och Facebook har såna framgångar i att skapa kopplingar mallan personer är en frukt av att de degaderar signalkvaliteten – alltså, är den här kopplingen i själva verket för att ”vi kan och orkar” inte för att vi egentigen ”vill oxh bryr oss”? Jag håller inte riktigt med själv, men jag är heller inte helt oberörd av tanken.
    ”I’m obviously not crazy about this trend. I think accessibility at the cost of genuine communication of ideas is just connection for connection’s sake. What I want is an equally accessible system that is robust enough to handle not only all the depth of communication we’ve experienced as a species so far, but even more.”

  6. Nokia CEO Stephen Elop rallies troops in brutally honest ‘burning platform’ memo? (update: it’s real!) — Engadget

    - Jag meanr, det här brevet som Nokias nya vd Stephen Elop har skrivit är helt makalöst. Det är makalöst för att det är sant. Kommer den bär typen av brutal ärlighet att kunna rädda Nokia? Det går förstås inte att säga – men gudarna ska veta att de kommer ha en klart större chans om de börjar erkänna sina problem.
    ”The first iPhone shipped in 2007, and we still don’t have a product that is close to their experience. Android came on the scene just over 2 years ago, and this week they took our leadership position in smartphone volumes. Unbelievable.”

  7. When push comes to shove (and push IS coming to shove), are newspapers ‘businesses’ or ‘public service providers’?

    - Det är är ohyggligt läsvärt. Så är också länkarna bakom länken. Jag sa följande på det där famösa JMK-seminariet för ett par veckor sedan: ”Att luta sig mot traditionella kvalitetsparametrar är moraliskt klokt men kommersiellt livsfarligt” ungefär. Det här ämnet kommer jag att ägna mig enormt mycket år det kommande året, har jag bestämt.

  8. Misconceptions about the role of new media in protests in Middle East

    - Här har vi ytterligare en person som inte förstår digitala kanalers nätverkseffekt och hur de faciliterat planering och idéspridning.

  9. Tablet Cannibalization on the Rise in 2011 [Digital Daily]

    - Tablets kommer står för 35 procent av den bärbara datormarknaden 2014, säger den här undersökningen. Och jag misstänker att om man räknar privatmarknaden kommer de då att dominera.

  10. How Gawker’s redesign subverts the scannable culture of the Internet it helped create | Poynter.

    - Ja, man ska alltid akta sig för att lämna sina rötter. Kanske många traditionella medier skulle ha tänkt något varv extra på också.

  11. Here’s Why Apple’s iPad Will Dominate The Tablet Market For Years

    - Bara ytterligare analyser som talar om hur tabletmarknaden kan komma att te sig. Det talas även här om faktorer som distribution och leveranskedjor. Sånt som har varit temat här i klippen också:
    ”With these factors in mind, within a couple of years, we expect Apple to maintain the lion’s share of the growing tablet market — at least somewhere in the 50% to 60% range — with Android next, and the rest splitting the difference, including RIM’s PlayBook/QNX platform, Palm’s WebOS, and whatever Microsoft eventually brings to the game.”

  12. Entertainment Weekly Pitch | Jeff Jarvis | Print | Mediaite

    - Det här är en cool liten grej. Utdrag från Jeff Jarvis pitch för EW från -88. Bra läsning. Han var rätt på bollen.

  13. Journalistiken handlar om mycket mer än att förmedla information | Pontus hörna

    - Här är ytterligare ett inlägg i debatten om #journalistroll. Jag tycker att Löf både resonerar och citerar klokt. Men jag vidhåller att de här sanningarna om journalistik inte nödvändigtvis behöver höra journalisten till. För gemensamt för nästan alla de som gör sina röster hörda här så står individen ändå kvar som en sista utpost. Man har inga problem med att i sina profetior tänka bort medieföretagen, redaktionerna eller intäkterna för den delen. Men väldigt få vågar göra tankeövningen att tänka bort individerna. Att granska makten – det är bra, men vem säger att det ens är en uppgift för människan, långt mindre individen. Det kanske är så komplext i framtiden att vi måste göra det maskinellt. Vi ser redan system där kollektivet rättar och korrigerar felaktiga uppgifter och interpolerar fram en mer objektiv bild av ett skeende än vilken välmenande individ som helst. För ibland frågar jag mig följande – är det inte i själva verket journalister som är det största hotet mot journalistikens innersta väsen? Finns det sanningssägare, finns det en enda individ som kan nå upp till de titanernas ideal som är journalistikens? Eller finns det bara mer eller mindre trasiga individer i ett uppsåtsdrivet system? Jag vet inte, men jag vet att om man ska ta sig en riktig funderare på det här med jornalistens roll kanske man ska göra sig själv tjänsten att löpa linan ut – vad händer om individen försvinner men systemet måste fortsätta? Vad i journalistiken kan lösas utan mänskig inblandning? Kanske mer än vad vi tror. Så, visst, det här är en dans med dystopier, men kittlar inte tankeövningen lite grann? Och visst, någon ska programmera maskinen som uppfyller systemet, så att säga. Men paralleller saknas inte på tidigare individdrivna processer som har blivit för komplexa att hantera – ta börshandel, där räcker det inte med en lyckodag och en magkänsla längre.

  14. Men vs. Machines Through Time – Sarah Nathan – Technology – The Atlantic

    - Ljuvlig och tänkvärd liten genomgång av människans kamp med visionen av maskinen.

  15. The Apple doctrine

    - Det här läser som en läxa för tryckta medier:
    ”Sounds trivial, but very few companies place product first. Those who do tend to be producing creative works (e.g. movie or advertising studios, companies built around a creative process). Most companies place either production or distribution first.”

  16. Online Media Daily: iPad Ranks Weakest Among e-Reader Brands

    - Det kanske ser dåligt ut. Men måste väl anses helt OK att vara femma i en produktkategori man inte tillhör.