Korta klipp – 10 Februari 2011

  1. Dell unveils 10-inch Windows 7 tablet | Crave – CNET

    - Grattis, Göran. För det är väl Göran du heter, it-chefen? Här är en sån där pekskärmsdator som du kan köpa in till företaget för att sedan avfärda tabletvärlden med. För man lär ju få en fullgod tabletupplevelse genom att köra ett lite forkat desktop-OS på den. Men nu har du en sån här och kan säga ”Det där funkar inte” så fort någon i organisationen efterfrågar din syn på saken. Så, tack Dell – för att ni tar den här produkten till marknaden.

  2. Remember That Heavily Hyped Q&A Startup? Wait, What Was It Called Again?

    - Ja, det verkar som att Gartners Hype Cycle går snabbare och snabbare och att många bara kastas av i farten. Ganska skön koll på Quora hör.

  3. The Twitter, Facebook, Groupon, Huffington Post Bubble

    - Yeah…det här kommer inte att funka:
    ”The Journal reports Twitter had $45 million of revenue last year. A quick bit of math tells us a $10 billion valuation would mean the company, which will be five years old next month, is priced at 222 times sales.”

  4. ★ The Next Six Months

    - OK, underbart att få läsa ett riktigt stycke text från John Gruber. Är du det minsta intresserad av tabletmarknaden och iPad i synnerhet så måste du läsa det här. Inte minst hans tankar om uppgraderingscykeln för iPad – som låter intressant, to say the least. Alltså, en riktig post av Gruber är det stående lästips på.

  5. One More Reason for Putting the iPad on a Fall Update Schedule

    - Ja, här är både Lessien och Gruber på något. Det kanske vore mer logiskt för iPad att ha en höstuppdatering med tanke på iPhonens sommar-till-sommarcykel samt att en iPad ligger mycket bättre för julförsäljningen än en telefon, som är en bruksvara och kan köpas året runt. Men vi hoppas ändå på en iPad 2 inom kort.

  6. The conversation: Predicting the future of journalism through the lens of the AOL-HuffPo merger | Opinion L.A. | Los Angeles Times

    - Många intressanta röster om AOL/HuffPo. Och många som försöker titta på journalistiken genom det sugrör vi kallar affär. Men sak samma, det här är ett strålande citat:
    ”The media-saturated environment in which we live has been called ”the information age” when, in fact, it’s the data age. Information is data arranged in an intelligible order. Journalism is information collected and analyzed in ways people actually can use. Though AOL and the Huffington Post claim to have staked their future on giving visitors to their sites online journalism, what they actually provide is ”content,” which is what journalism becomes when it’s adulterated into a mere commodity.”

  7. Time Inc’s Rothenberg: No ‘One-Size-Fits-All Model’ For Subscriptions

    - Dagens första om Time Inc och deras prensamarbete med HP för den nya tableten. Och strategi i övrigt:
    ”There are going to be more devices and operating systems, he added. “Our goal is to play with all of those that will have us. We don’t believe in a one-size-fits-all model around subscriptions.””

  8. Nick Denton: What I Read | The Atlantic Wire

    - Har skrivit det tidigare, men det mesta som Nick Denton säger är värt att lyssna på. Inte för att han alltid har rätt, långt därifrån. Men för att han har en åsikt. Det här gillar jag:
    ”To follow the daily or hourly news cycle is the media equivalent of day-trading: it’s frenzied, pointless and usually unprofitable. I’d much rather read an item which just showed me the photos or documents. And if you’re going to write some text, take a position or explain something to me. Give me opinion or reference; just don’t pretend you’re providing news. That’s not news.”

  9. The Lowly Ad ‘Impression’ Has Become Meaningless, So Lets Kill It – Advertising Age – DigitalNext

    - Ett av mina favoritämnen, annonsvisningen. Rubriken säger: Döda den. Absolut.
    ”Today, the internet and digital networks have made media distribution plentiful and cheap, and impressions have become plentiful and cheap as well. When impressions were scarce as gold, they had currency value. Not now, when they’ve become as plentiful as paper.”

  10. A New Distribution Model for Apps: Tapjoy’s Pay-Per-Action Service

    - Fint så, Tapjoy behöver en ytterligare krok för att bli riktigt värdefulla.

  11. 7 Ways Print Magazines Are Using Social Media to Engage Readers

    - Bara lite listtips. För oss i branschen.

  12. Why Didn’t a Newspaper Create The Huffington Post?: Tech News and Analysis «

    - Ja, att svara på varför det är som rubriken frågar behöver man inte göra det svårare än så här:
    ”For companies that have grown used to controlling the platform and distribution of content for so long, the web is fundamentally a threat rather than an opportunity. Arianna Huffington had nothing to lose and everything to gain — and gain it she did.”

  13. Time Inc. Working With HP on New Tablet Magazines | Peter Kafka | MediaMemo | AllThingsD

    - Det intressanta här är att vi ser ytterligare ett avsteg från Next Issue Medias samarbetsinitiativ. Här går Time själva. Precis som alla de andra också gjort vid tillfälle. Vilket inte är att fundera på eftersom NIM inte har levererat shit så här långt.

  14. Video Didn’t Kill the Radio Star

    - Underbart. Och det är ju helt sant. Man hör ju talas om folk som använder såväl plog och häst som Nokiatelefoner.

  15. HP TouchPad

    - HP Touchpad ser kanon ut. Helt oironisk är jag också. Tung är den, tyngre än en iPad men i övrigt sjukt likt iPad i specar. Det kommer Androidtablets värda att kolla. Men den här ser bra ut, det mesta i mjukvaruväg ser iOS-bra ut. Men självklart ett stort frågetecken för operativsystemets värde, hur ser appmarknaden ut och så vidare?

  16. Testing the Limits of Crowdsourcing

    - Men ni ser ju på fan. I går skrev jag om mekanisk, maskinell journalistik och ifrågasatte individens värde i diskussionen om #journalistroll. Och idag kommer det här upp i flödet. Om hur man försöker efterlikna en simpel ”journalistik” process med hjälp av dator och mTurk. Blir spännande att följa.

  17. Frågor från Katrineholms Kuriren – Granskning av sociala medier

    - Hela upplägget på det här frågebatteriet visar att den här reportern har tänkt sig en viss vinkel på knäcket. Här finns inte en öppning för att låta den utpekade f göra sin historia görd. Tråkigt att se real life-exempel på den här sortens jävla skitjobb. Varför ringer inte människan upp först. Latmask.

  18. Spotify Second Largest Source Of Revenue In Europe For Labels – ArcticStartup

    - Näst största DIGITALA intäktskälla. Bra det också. Men let’s keep our shit straight.

  19. Online Media Daily: Groupon Moves To New OpenX Global Publisher Platform

    - OK, nu har jag alltså lärt mig att Groupon använder OpenX. Duger det för dem, så…

  20. Why focusing on a few products is hard

    - Vissa dagar är Horace Dediu smartare än de flesta. Som i den här ganska åsiktsdrivna artikeln, för att komma från hans penna vill säga. Om att våga välja bort.
    ”The answer is that too much diversification is dangerous. It’s dilutive to everything the company uses to create value: its resources, its processes and its priorities. It dulls the mind and tarnishes the brand.”