Korta klipp – 02 Mars 2011

  1. Nära en halv miljon svenskar har eller planerar skaffa iPad

    - Den här undersökningen från TU har ni nog redan läst sammanfattningen av. Men här är en länk i alla fall.

  2. EIGHTDAYSAWEEK | Tematiska, stokastiska eller bara fantastiska Spotifylistor. 24/7/365.

    - Och stort grattis till mig själv! Och de andra på Eightdaysaweek – för att vi har drivit vår Spotifysajt i ett år nu. Nomineringen till Stora Kulturbloggpriset var förstås trevlig – men än trevligare det faktum att det här året har varit det bästa musiklyssnaråret någonsin. Och ett projekt som föddes helt och hållet på Twitter och har haft sån bärighet. Jag tycker att vi är är förtjänta av en länk från mig själv här. Grattis! Tack ska jag ha.

  3. YouTube and basketball memories: FreeDarko’s Pasha Malla on fandom, curation, and democratized media » Nieman Journalism Lab » Pushing to the Future of Journalism

    - Det här är en kombination av två av mina passioner – nämligen basket och medier. Så, läs det här bokutdraget – med tillhörande YouTube-klipp – om du är sugen på lite bolltrollande.

  4. ★ Dirty Percent

    - Här är originaltexten som sedan leder till Joshua Bentons artikel som är kommenterad nedan. Läs den här också, så att inte Gruber blir utan våra värdefulla klick. Men hoppa annars ner några snäpp.

  5. Nokia: We depend on uninformed customers, deception preserves brand value and uncompetitive software will keep us competitive

    - Heliga jävla madonna – det här är ju precis vad de säger. Det blir länk till Asymco i dag igen. Här är första punkten av tre:
    ”Nokia is counting on uninformed customers, not just end users but the shops and operators which will keep stocking the end-of-life product lines. There needs to be a conspiracy of stupidity for this plan to work.”
    Läs vidare hos Horace.

  6. How Apple Drives Down Prices While Keeping Its Cachet | BNET

    - Bra genomgång av hur Apples produktfilosofi och skala skapar förutsättningar som ingen annan har. Det är inte speciellt svårt egentligen – det handlar om exklusivitet i nischen och massiv volym. Låter enkelt – är förstås helt makalöst svårt. Och allt startar i en enda sak – de allra bästa produkterna.

  7. Motorola Chief Downplays iPad 2 Threat to Xoom | GottaBeMobile

    - Grymt bra takedown av Sanjay Jhas uttalanden om både sin egen Motorola Xoom och iPad. Det bådar inte gott för Motorola om man inte ens kan se terrängen framför sig. Och – låt oss återkomma till en av undertecknads favoritämnen i tabletvärlden: pris vs prestanda. Ni vet att jag håller med om det här:
    ”First of all, the iPad with 3G costs $629, not $729. But if you ask most consumers what an iPad costs, they’ll quote the WiFi-only price of $499. Any way you cut it, the Xoom costs a premium. Assuming consumers will pay for performance is a very poor choice. Yes, performance matters if you want to run the most complex games, but not so much for everyday tasks. The masses don’t care about clock speed and cores.”

  8. John Gruber on Apple’s 30% cut: To the victor goes the pricing power » Nieman Journalism Lab » Pushing to the Future of Journalism

    - Det här är den viktigaste texten du kommer att läsa i dag. Delvis för att den citerar friskt från den näst viktigaste texten – men också för att den resonerar kring frågan om Apples villkor på ett metodiskt och klokt sätt. Ni som läser mina Korta Klipp emellanåt vet var jag står i den här frågan – nämligen ganska precis på samma plats som Joshua Benton här:
    ”With all the great innovation that’s gone on in the news space, there are still no for-profit newsrooms with the scale and heft and journalistic weaponry of the nation’s biggest newspapers. They’re still important, and they’ve been looking to the app economy as a big part of their efforts to figure out a place in the digital economy. It would have been nice if Apple might have cut them some slack. Yeah, that’s not Steve Jobs’ problem — I get that. Apple’s earned their pricing power by being innovative and smart. But it still would have been nice.”

  9. Magazine iPad App Launches Slow in First Two Months of 2011 – emedia and Technology @ FolioMag.com

    - Lite sundare tillväxt kanske – att alla inte MÅSTE vara ute med ett tabletmagasin bara för att. Men det är klart det är också så att man måste skapa en marknad genom att förse den med produkter. Det är också så att det kommer att finnas en trång sektor för de publicister som jobbar med centrala team för produktion av sina tabletmagasin, det gör det svårare att skala som man vill, för de som i stället väljer teknik som gör det enkelt att produktionssätta varje redaktion blir beslutet helt affärsmässigt.

  10. In-App Payments for Android Still Coming in Q1 2011

    - Ja, in-apps nu, tack. Det behöver komma väldigt snart om det ska vara någon som helst mening att lägga energi på den här plattformen. Basta.

  11. Samsung To Launch 8.9-inch Galaxy Tab on March 22?

    - Men, va’fan, Samsung – bestäm er! Ni hade ju en större version och flauntade på MWC. Fall in i ledet på 10 tum nu. Om ni inte gör en 4:3-maskin, för då är ni förlåtna.

  12. What is the monthly value of an app user (iOS vs Android)

    - Klargörande – hur mycket mer värd en appanvändare på iOS är än på Android.

  13. Is Hyper-Local News Doomed, or Did TBD Just Get Sandbagged?: Tech News and Analysis «

    - Vad tror ni? Hyperlokalt – hur intresserade är vi egentligen?

  14. On The Media: Transcript of ”The Formula for a Most-Emailed Story” (February 25, 2011)

    - Det här är för fasen helt genialiskt, helt jäkla genialiskt. Det här ska bli mitt nya rättesnöre, mäta allt material i termer av haksläpp. Som ett magasinsomslag jag såg igår – totalt haksläpp:
    ”We had a number of research assistants read stories and we described to them what the concept of awe is; it’s something that opens the mind and is inspiring. And we made sure that they had a good understanding of this concept. We had them read some articles with us and come to a conclusion about what an awe-inspiring piece would be. And then they rated about 3,000 stories each on how much awe they inspired.”

  15. The Publisher’s Dilemma | Monday Note

    - Filloux filosoferar och det här är väl en av de mest slitna frågorna som finns – och tillåt mig att återkomma efter citatet till varför det inte bara är osant av den anledningen han nämner:
    ”For instance, very few publishers of money-losing dailies can elude the following question: Wouldn’t it be smarter to accelerate the downward spiral of their print activity in order to feed more oxygen and nutrients to the emerging online business? Each time I’m testing the idea with my fellow European publishers, I’m getting a straight answer: “No f** way, pal. Print is still where the revenue is!” I politely refrain from saying “so are your losses, pal “. Beyond this thin-skinned reaction lies a more rational fear: brand dissolution into the digital maelstrom. And there is no successful example of the kind of bold move I recommend.”
    Så här är det – den digitala intäkten är hyggligt linjärt fördelad över varenda stycke innehåll som publiceras på sajten. Kostnaderna är dock skevt fördelade – där hela kostnaden för en hygglig del av innehållet redan är avskriven på papperet. Vilket gör att för det rent webunika material ser kalkylen inte särdeles bra ut – visst kan man visa hyggligt solida siffror i verksamheten, men sedan kommer overhead och annat som ska fördelas. Och då bär sig inte volymen. Så, det är inte bara det att saknas goda exempel, det saknas helt enkelt intäktsgrund för att det ska fungera. Det är här människor som Tim Armstrong och AriHuff kommer in i bilden. De har cynismen tillräckligt i behåll för att räkna kostnader och intäkter ner på detaljnivå. Men så blir det skit också.

  16. Recommendation Is Still the Holy Grail For News: Tech News and Analysis «

    - Det här är min exakta känsla vad gäller såna här ”personliga” tidningar och flöden:
    ”So far, if you want recommendations about what to read, your Twitter stream and Facebook graph are probably the best solution — and anyone who wants to do better is going to have to leverage both of them to do it.”

  17. The Information by James Gleick: Review by Nicholas Carr – The Daily Beast

    - Grejen med Nick Carr är följande: Han skriver så bra att det gör lite ont i en. Till och med när han skriver en recension skapar han mervärde. Har han alltid rätt? Icke så, men oj så karln skriver.
    ” The mathematical analysis of information, Gleick points out, entails the “ruthless sacrifice” of meaning, the very thing that “gives information its value and its purpose.” To the number-crunchers and code-wranglers who design our world-engirdling information networks, a message’s meaning is beside the point. A bit is a bit is a bit. As Shannon himself dryly noted, meaning is “irrelevant to the engineering problem.” We hear an echo of that idea in Eric Schmidt’s suggestion that centuries of culture can be compressed into a few billion gigabytes of data.”

  18. Eight Things to Hate About the Motorola Xoom | News & Opinion | PCMag.com

    - Effektiv rubrik här – jag föll för den. Mitt problem med Xoomen är att jag är totalt ointresserad rent personligt av den. Den är en Motorola – varken mer eller mindre. Och jag är rädd för att den kommer vara än mer ointressant redan i kväll.

  19. I upplösning – Kultur – Konst Litteratur Kulturartiklar | Expressen

    - #journalistroll lever. Och kanske ska man använda just det här exemplet på hur historier berättas. För i ärlighetens namn, Anders första text – i Simo-skriften – var inte speciellt kontroversiell, kanske inte ens särskilt överraskande. Det var en, i mina ögon, hederlig och rättfram – stundtals anekdotal – berättelse om en lång ärofylld dags färd mot en en marriden natt. För journalistrollen, vill säga. Men historien, den som har blivit, har svept fram som en inlandstsunami genom Katrineholm, genom Skellefteå och inte minst genom de instängda rummen på Journalistens redaktion. Snöboll, journalistroll och ett chefredaktörstroll, det har historien blivit. Jag kommer tillbaka till grundfrågan, vad är journalistollen? Och vad är den för mig, jag som finns på sidan av? Jag som älskar det journalistiska uppsåtet – men sällan den journalistiska produkten. Jag som älskar journalistiken – men ser journalister utnyttja den. Vad betyder du för mig, lilla journalistvän? Kan du svara på det – då löser det sig, då löser det sig snart.