Korta klipp – 18 Mars 2011

  1. ★ Why the Nitro JavaScript Engine Isn’t Available to Apps Outside Mobile Safari in iOS 4.3

    - Hyggligt gedigen genomgång av vad som händer i den här webappfrågan för iOS. Det här är också värt att tänka på med in-app-browsing – att man än så länge måste anpassa sig till den lite långsammare versionen av webläsarfunktionaliteten. Så, fortfarande css-transitions istället för jQuery då? Taget.

  2. BBC – dot.Rory: Sky News: ‘The iPad is our future’

    - Håller med Rory Cellan på the beeb här, säga vad man vill om Rupert Murdoch, men… Ja, säga vad man vill om Rupert Murdoch men när han satsar på tablets då gör han det fan fullt ut. Fet iPadsatsning från Sky News, ser väldigt imponerande ut.

  3. Publishers Lobby And Re-Group On Digital Policy

    - Jösses, är det verkligen så att den gamla mediemakten har förvandlats till aktivister, aktivister som skriver manifest mot Apple? Very strange.

  4. The newsonomics of The New York Times’ pay fence

    - Finns inte så mycket mer att säga än att Ken Doctor som vanligt gör det mest gedigna jobbet när det kommer till att diskutera New York Times betalstaket – som han kallar det.

  5. Can a Spot on Apple’s Top App List Be Bought? Welcome to Cross-Selling! [NetworkEffect]

    - Lite mer om den självsnurrande app-ekonomin nedan. Det här är en annan vinkling, den om så kallade incentivised downloads. Bli inte förvånade om Apple kommer att börja titta på de här verksamheterna lite mer noggrannt framöver, de har en förmåga att ogilla transaktionskostnadsmodeller som rider på deras eget ekosystem. Vi har ju sett det, inte minst i frågan om prenumerationer.

  6. Why Curation Is Just as Important as Creation [OPINION]

    - Det här är en läsvärd om än lite skoluppsatsliknande åsiktsartikel, som pliktskyldigt citerar Seth Godin, Mark Cuban och Chris Brogan. Men icke desto mindre, poängen om värdet i kuratering såväl som i kreering är värdefull att reflektera över, inte minst i #journalistroll-dagar, även om den är hårt dragen och lite populistisk. Men den här frågan – den lever vi redan med fullt ut:
    ”“The real issue that remains is access to an audience. Because that’s hard. Access to technology has become trivially easy for most people in the industrialized world, and increasingly easy for people in the emerging economies around the world.””

  7. The Internet’s Least Helpful Webpages : CJR

    - När man har läst den här artikeln är följande citat inte speciellt överdrivet – och det visar verkligen på att Googles initiativ att försöka komma till rätta med lågkvalitetsinnehåll är det enda sättet för dem att fortsätta vara relevanta. SEO får vara hur nyttigt som helst när det i komparativa termer handlar om att nå ut mer eller mindre. Men de som jobbar med SEO måste också veta att det är deras bransch som har skapat de här monstren.
    ”When tragedy strikes somewhere in the world, especially when the news is breaking and the situation is confusing, readers increasingly head to the web first, seeking information and answers. Snagging those readers with search-clogging, click-baiting, hastily-written crap doesn’t give them the clarity they need. Rather, it increases fear and confusion, and proliferates misinformation. It’s irresponsible.”

  8. Terry Heaton’s PoMo Blog » Blog Archive » To what end? The question that kills media reinvention

    - Ska vi läsa lite Terry Heaton idag? Ja, det kan ni lita på. Det är rätt långt – men bra:
    ”But even the most optimistic media executive, if she can be honest with herself, realizes that the road ahead is an extremely rough one. There’s been no real growth in years, and something’s happening that’s beyond simple maturation. We must remember that no matter how nice those new revenues feel, if they’re based on old forms and formulas, we’re deceiving ourselves, and it’s probably time for another sermon about love.”

  9. Ads for ads: The ad-supported app bubble

    - Horace Dediu hittar en intressant vinkel på det mesta, inte minst det här:
    ”It seems that most of the ad dollars spent on in-app ads are spent by developers to promote other apps. I’d like to get hard data to prove this, but assuming it’s true, we have to ask if the apps being promoted through ads in apps are free apps seeking more revenue from ads…from other apps. To put it bluntly, the $816 million that “comes from advertising” is not coming from consumers but churning around the ecosystem like a hot potato. This figure is said to triple this year.”

  10. New York Times Agrees To Apple Terms For Paywall Plans | Peter Kafka | MediaMemo | AllThingsD

    - Det kommer kommenteras en massa på NYTs betalvägg – att den bland annat säljs via Apples prenlösning. Vilket inte är, som Kafka menar, något genombrott. Det handlar bara om att de måste göra så för att kunna sälja access på iOS-plattformen och inte missa de intäkterna. Och visst är det märkligt det här med att det bara är Googles söktrafik som träffas av inskränkningar i antalet fria sidor. Men det som är strategiskt mest intressant är att det här är ytterligare en brand access-modell, där man säljer tillgång på olika plattformer eller all inclusive. Slutar det här? Nej, varför inte i alla andra tänkbara medieformer?