Korta klipp – 14 April 2011

  1. In search of a biz monkey (why bother?)

    - Helt osannolikt. I går frågade jag på Twitter om jag verkligen ville vara ”apan”. Och så kommer Seth med den här texten. Och svaret är: Nej, jag vill inte vara apan.

  2. The most important new protocol since RSS: AirPlay (three cool new apps that use it to change how we view TV)

    - Jag är med Scoble i det här – jag tycker att Airplay är fullständigt fantastiskt. Och jag är otroligt spänd på vad som händer när man flyttar intelligensen i kedjan till fjärrkontrollen och faktiskt bara ser tvn som en passiv skärm. Den ska inte innehålla appar och funktioner – den ska bara ta emot vad jag skickar till den.

  3. Is Noah Glass Twitter’s Long Lost Winklevoss?

    - Haha, älska rubriken. Och förstå det faktum att en Winklevoss mer och mer blir ett riktigt ord. Det är som med baggböleri, eller nåt.

  4. Paid content, Google-style

    - Så sant som det är sagt. Det är i själva verket en av de minst imponerande tekniker jag har sett:
    ””We are still developing One Pass. It isn’t going to amaze you,” he says. ”You’re not going to get a ‘wow’ out of One Pass. It just works. It needs to be simple to work. We’re developing it in steps.”"

  5. PlayBook: A Tablet With a Case Of Codependency [Personal Technology]

    - OK, RIM skeppar alltså sin Playbook med en navelsträng till sina Blackberries. Det finns inget i den här strategin som jag kan förstå ens i mina vildaste fantasier:
    ”This odd system, aimed at pleasing security-concerned corporate customers, doesn’t work with other smartphones. So, in my view, even though Bridge is a neat technical feat, it makes the PlayBook a companion to a BlackBerry phone rather than a fully independent device. That may be fine for dedicated BlackBerry owners, but it isn’t so great for people with other phones. PlayBook owners with other phones must do things such as email and calendar tasks on the tablet using Web-based apps like Google’s or Yahoo’s via the PlayBook’s browser. All other phones can do is provide the PlayBook an Internet connection using their hot-spot features.”

  6. Microsoft Dips Toes in Local Deal Waters — in Sweden

    - Jaha, Lokaldealen från MS och Lokaldelen är alltså Microsofts första dylika projekt i världen. Kul för Sverige då.

  7. News Desk: Postscript: Sidney Harman : The New Yorker

    - Jag hade missat att Sidney Harman hade dött, vila i frid. Och jag tycker att den här raden från Samantha Henig i The New Yorker är bland det finaste i eftermälet till den store mannens frånfälle. (Henig jobbade på Newsweek när Harman tog över.)
    ”For me, he will always be the man who succeeded, however briefly, in making a staff of hundreds feel a little more valued—with only a dollar.”

  8. David Levy and Rasmus Kleis Nielsen on the future of journalism beyond America’s borders » Nieman Journalism Lab » Pushing to the Future of Journalism

    - Långt och läsvärt om journalistikens framtid i de digitala dagarna.

  9. Spotify mulls plan to limit free music | Media Maverick – CNET News

    - Om det är så här så sitter Spotify med ett ”damned if you do, damned if you don’t”-scenario. De kan inte fortsätta ha en gratistjänst som är så bra som den är om inte annonsintäkterna från den dramatiskt ökar. För i dag är incitamenten för att bli premiumkund för små för många. Å andra sidan kommer det finnas ett intresse för andra aktörer att ta höga kundanskaffningskostnader för ta Spotifys plats på gratismarknaden – och riskkapital kan därför flöda via de här tjänsterna till skivbolagen. För skivbolagen finns det bara wins här – de kan styra sina rättigheter till de som betalar bäst för tillfället. Och om inte Spotify med sin premiumtjänst och sina annonsintäkter kan ge bäst payback finns möjligheten att slå undan deras erbjudande till marknaden genom att ha en bättre gratisttjänst som en loss leader för marknadsandel. Skivbolagen får sina intäkter hursomhelst.

  10. Anatomy of a Journalist : CJR

    - Det här är ett spännande citat om #journalistroll, gömt långt nere i en bokrecension. But still:
    ”“Journalism is an enterprise of reassurance,” she writes—reassurance that the good guys always win while the bad guys are punished. “We do not wring our hands and rend our clothes over the senseless crimes and disasters that give us our subject. We explain and blame. We are connoisseurs of certainty.””

  11. Our Gadgets, Our Pope: The Church Embraces the Cult of Technology

    - Och du trodde att ditt företag hade lite problem med att förhålla sig till ny teknik. Det är inget mot vad katolska kyrkan har – även om de har omfamnat teknik på goda vis tidigare.
    ”The Church’s technological zeal may be rooted in a deeper, doctrinal suspicion of the power of human material progress. ”At the core of the Abrahamic religions — Christianity, Judaism, Islam — is a focus on idolotry, on getting away from idolotry,” said James Clement van Pelt, a program coordinator at Yale Divinity School’s Initiative in Religion, Science & Technology who specializes in theologies of technology and spiritual anthropology. ”Technology, as it grows in power, becomes an idolatrous involvement. The best example is in Genesis. When faced with the temptation of the Tree of Knowledge, Adam has the choice of being with God, or being as God by eating the fruit from tree. The rapid adaptation takes us in the direction to become as Gods, and to be focused on that sort of power.” The spiritual concern with technology comes not from its artificial nature, but from its evolutionary growth. Think of Moore’s Law, which describes long-term trends in computing software: Because technology can be used to create better technology, the power of computers increases at an exponentially faster rate. The end result is singularity like that described by Ray Kurzweil, where technological advancement occurs almost instantly, beyond human control. The logical extreme is an ”omniscient, omnipotent, and omnipresent human being,” said van Pelt, as technology ”gives you the power to essentially do anything.”"

  12. Nilay Patel • The Android multitouch story gets even murkier

    - Jag har lite missat den här historien om att det var en förstaversion av Android med pinch-to-zoom som fick Jobs och Google att bli ”fiender”. Sån jävla blytung nördvarning på det här att jag inte tar ansvar för om era huvuden går sönder när ni läser det.

  13. Apple Adds Do-Not-Track Tool to New Browser – WSJ.com

    - Aha, nu får även Safari ett do-not-track-verktyg. Det här kommer ha enorma återverkningar på onlineannonseringen. Jag kommer att påpeka att det är bättre för publicister – om man förstår den stora frågan i det här. Vad är då den stora frågan, säger du? Det behåller jag för mig själv.

  14. VodPod Founders Launch Showyou, A Flipboard-Like Social Video App For iOS

    - Jag har egentligen ingen kommentar till saken i sig här – men kolla in hur Techcrunch har satt rubriken och fråga er själva om vi börjar ledsna en liten smula på de här buzzorden nu:
    FLIPBOARD – SOCIAL – APP – iOS.

  15. IAB: Internet Advertising Reached $26 Billion In 2010, Display Grew Twice As Fast As Search

    - IAB-siffror för online-annonseringen i USA förra året. Sök är fortfarande kung – med 46% av marknaden, men display växer snabbt. Jag kommer inte göra någon analys av dessa siffror, för därtill är jag inte skaffad.

  16. Publishers should follow Amazon’s lead and offer subsidized tablets | Poynter.

    - Ja, det är mycket möjligt att man för vissa typer av produkter verkligen borde erbjuda subventionerad hårdvara. Vi träffade representanter för kanadensiska La Presse förra veckan – som jag skrivit om tidigare här – och de har omfamnat möjligheten att framtiden inte innehåller en tryckpress fullt ut och jobbar för att få svar på frågan när man kan slå av pressen, inte om. Det betyder bland annat att man funderar mycket på det här med subventionera tablets.

  17. IPad and old media: a shotgun wedding Jon Friedman’s Media Web – MarketWatch

    - Ja, så här kan det nog vara:
    ”“I don’t think that magazine business is so huge for Apple,” the executive added. “I don’t think Apple is going to bend. The publications are going to come around, probably with some concessions from Apple. It’s likely that every publication will be sold on the iPad within two years. For the near terms, Apple will have such an insane percentage of the tablet market. It’s practically the only game in town.””

  18. Journalisten.se | Myter om journalistikens framtid avfärdas

    - Alltså, pinsamheten i Journalisten.se:s refererat till Rosentiels text. Jag tycker att ni ska läsa min kommenter från i tisdags kring detta i stället. Helena Gierttas RDF funkar tydligen på själva redaktionen – vi andra är inte så säkra.