Korta klipp – 18 April 2011

  1. The four horsemen of media–here comes tiny media

    - Sjukt läsvärt av Godin om pr, reklam och medier – och hur dessa möts och inte möts.

  2. Facebook hires journalist program manager

    - Spännande – Vadim Lavrusik från Mashable går till Facebook för detta:
    ”At Facebook, Lavrusik will be in charge of building programs that help journalists use Facebook in their reporting and of improving the site’s functionality as a platform for social journalism. He will also maintain the recently launched Journalists on Facebook page and organise Facebook Journalism meetups, the first one taking place on April 27th at the site’s headquarters in Palo Alto, California.”

  3. Call it the new Iron Curtain: Slovak media erect a nationwide paywall » Nieman Journalism Lab » Pushing to the Future of Journalism

    - Vuxna män gör saker tillsammans. Eller, kanske snarare, slovakiska publicister sätter upp en gemensam betalvägg. Det här är ett försök vi ska följa med stort intresse.

  4. Why Does The Entertainment Industry Seek To Kill Any Innovation That’s Helping It Adapt? | Techdirt

    - Banalt men sant. Och vänta, banalt men sant och också en korrekt bild av hur det ser ut:
    ”If you view yourself as an enabler, then these new services seem great and wonderful and a huge opportunity. If you see yourself as a gatekeeper, you see these other services as a path to route around your gate. The mistake is in thinking that the answer is to shut down or limit that alternative. That’s because, the alternatives (generally) are not really gatekeepers themselves. Of course, to the existing gatekeepers they look like gatekeepers, which leads to this reaction. But the reality is quite different. In a world where there are no real walls or fences, you don’t need gates, and thus you don’t need gatekeepers. ”

  5. Flipboard: Threat and Opportunity | Monday Note

    - Jag tror att Fillouxs hangup på Flipboard handlar mer om tunnelseende än om de faktiska sakerna. Men jag ger honom helt rätt i följande:
    ”No media outlet should be allowed to complain about Flipboard.” Just det. Upp på hästjäveln bara.

  6. Coming Soon: Personal Jetpacks

    - Sådärja! Nu gör vi framsteg – vi är alltså närmare ett personligt jetpack. Det låter mumma det.

  7. Five trends in digital media – a presentation

    - Bra presentation från Sandvand.

  8. BlackBerry PlayBook Tablet Lacks All the Right Moves | Product Reviews | Wired.com

    - Det här med Flash och tablets, hörni. Det här från Wireds test av Playbook.
    ”Two years may not have been enough. During a round of Plants vs. Zombies, gameplay bogged down whenever the animation got intense. Every time I tried to access a Flash game on Facebook, the browser crashed. Yes, every single time. Say goodbye to your well-tended crops, Farmvillians.”

  9. Rough Type: Nicholas Carr’s Blog: Is Facebook geared to dullards?

    - Aha, man ska alltså vara en tråkmåns för att ha mest utbyte av Facebook. Hmm, varför är jag inte helt förvånad? (SNS i citatet nedan står för ”social network site” och NFC står för ”need for cognition”):
    ”The key finding,” the authors write, ”is that NFC played an important role in SNS use. Specifically, high NFC individuals tended to use SNS less often than low NFC people, suggesting that effortful thinking may be associated with less social networking among young people.” Moreover, ”high NFC participants were significantly less likely to add new friends to their SNS accounts than low or medium NFC individuals.” To put it in layman’s terms, the study suggests that if you want to be a big success on Facebook, it helps to be a dullard.”

  10. Google Video Prepares To Enter The Deadpool For Good

    - Konsumenter – Google: 48-1. (Även om Googles etta är sök.) Ytterligare en av Googles stora projekt som får bilan. Jag är helt för det här try/fail-etoset men börjar det inte bli lite för mycket fail för att Google inte ska börja fundera på varför de inte når konsumenthjärtan?

  11. The Real Reason Mike McCue Needs $50 Million: Google Is Building A Flipboard Killer

    - Intressant skvaller om vad Google jobbar med:
    ”But towards the end of our conversation, he also mentioned another concern which was a factor in taking as much money as he can right now. “I see a lot of competition down the pike,” he says. Rumors have been reaching him that there is a team of engineers at Google who are “saying they are building a Flipboard killer.” He adds quickly, ” I have no idea what it is,” but hearing about “this desire to kill us” is unsettling and it does add “a little concern about the unknown.””

  12. Square’s Disruptive Payment Service About To Get A Huge Retail Boost From Apple

    - Heja, Square! Hoppas det lyckas för er. Det här är ett projekt jag så genuint önskar framgång för – för det adresserar ett verkligt problem.

  13. iPhone 4 About To Be Flickr’s Top Camera. Point & Shoots? Pretty Much The Opposite.

    - Storyn här är inte att iPhone 4 dominerar på Flickr. Nej, storyn är hur illa Flickr har förvaltat sitt varumärke och sin produkt. De hade kunnat göra så mycket mer, helt enkelt.

  14. Wall Street Gives Larry Page A Big -1

    - Oj, jösses vilken salva mot Larry Pages första earnings call som vd. Och börsen reagerade hyggligt starkt, får man säga. Men det är givetvis bara detaljer i det stora hela.

  15. iPad Just A Baby Compared to Fujitsu’s Full Grown Hottie – Adrants

    - Jepp, det här är självklart morgonens stora asgarv. Alltså, mängden möjliga saker att bli upprörd/ironisera över är nästan omöjlig att greppa. Sevärt!

  16. Subscription Prescription: Who Will Pay — and How Much — for Online News? | Knowledge@Wharton Today

    - Ja, sånt här kommer inte att passera obemärkt. Och när till och med professorerna på Wharton är på frågan i sig kanske man ska tänka till något varv extra:
    ”One of the reasons the Times‘s model may be confusing is that it works to meet multiple — and potentially conflicting — goals. For instance, the publication allows readers to access 20 articles for free to keep website traffic robust and garner referrals from sites like Facebook, Twitter and Google News. Meanwhile, a digital subscription to the Times can be more expensive than a print version. This multifaceted model creates some strange outcomes. For instance, a Times subscription for the web, smartphone and tablet apps cost more a year than the print subscription — $455 for digital vs. $384.80 for print — despite the fact that the company doesn’t have to pay for paper or fuel to deliver the newspaper. “It’s cheaper to get the newspaper and throw it away than to get the digital media subscription,” says Fader.”

  17. iPad is ‘best way to advertise’, survey reveals

    - Jag ska försöka snoka upp var den här undersökningen egentligen bor. Men Seven, företaget bakom Project, har tydligen kommit fram till följande:
    ”The survey also revealed that advertising on iPads is seen in a more positive light than magazine advertising. 36% of iPad owners who have read magazines in print and in interactive format on the iPad agree that ‘the iPad is the best way for companies to advertise to people like them.’”

  18. More players delay launch of tablet PCs

    - Ja, utan innehåll inga tablets – utan tablets inget innehåll. För de innehållsproducenter som vill göra saker för Android gäller följande: Lägg på så lite kostnad det är mänskligt möjligt för att även finnas på den här plattformen. Annars finns inte i närheten av någon intäkt att hämta.