Korta klipp – 25 Maj 2011

  1. Can Modern Mobile Web Apps Loosen Apple’s Grip on Tablet Publishing?

    - Här finns en hel del matnyttigt när det gäller utmaningen att bygga html5-baserade magasinsappar. Det finns verkligen för- och nackdelar med såväl ”native” magasin som med de html-baserade. Det här, som Paul Strauss på Playboy pratar om, är inte minst viktigt:
    ”Strauss concedes other limitations for Playboy. “We would also have liked to be able to support offline reading of the archive. Even with HTML5′s expanded support for local storage, this is a challenge,” he says. “As a result, the app requires an Internet connection at all times, and since the experience is image-intensive, a Wi-Fi connection is preferable for a smooth experience. That said, we think we turned this limitation into an advantage by offering our entire back-catalog to all members, which would be impractical in a download experience.””

  2. By The Numbers: How Facebook Says Likes & Social Plugins Help Websites

    - Många siffror hr som är av YMMV-typ. Men det är oerhört intressant – och inte helt ologiskt – att se beteendet på de besökare som kommer till en sajt refererade från Facebook. Mycket längre spenderad tid, bland annat.

  3. Prius Drivers Will Get Their Own Social Network

    - Tro mig – om det är ett gäng jag inte vill hänga med online så är det Priusförare.

  4. Tall and Narrow

    - Haha, underbar liten backpeddling från Gruber här. Men den här ”hur håller du helst din iPad”-diskussionen är spännande. Excuse me, while I’ll go and lägger upp en FB-fråga om detta.

  5. RIM: Is the growth gone? | ZDNet

    - Konsumerisation. Det är allt ni behöver tänka på när ni läser den här genomgången av RIM-analys.

  6. Will Publishers Choose the Open Web Over Apple’s Walled Garden?: Tech News and Analysis «

    - Nej, Matthew Ingram – nu är du ute på halmstråsjakt igen. Det är inga ”publicister” i den mening du verkar vilja framställa det i som försöker med det du säger att de gör. Det är små upstarts som gör det. Och för det andra – Apples regler om innehåll kommer att slå mot pornografi, de flesta tidningar i världen är inte sådana och Apple granskar inte innehåll på det sättet. Sluta underblåsa den myten.

  7. Facebook Sverige statistik 2011 – 2 miljoner medlemmar på 2 år | Joinsimon.se

    - Enormt genomarbetat blogginlägg av Simon Sundén om den skruvade Facebook-statistiken. Kort sammanfattning: Facebook är starkare än din pappa. Simon poängterar också noga att man måste ta en del siffror med en nypa salt – men så är det med all nätstatistik, för den har svårt att skilja på människa och maskin. Men det är svårt imponerande.

  8. How Jack Dorsey’s Square Is Accidentally Disrupting The Entire Payments Industry

    - Jag älskar Square så mycket att jag vill börja sälja något. Så, det här tipset är bara för att jag tycker så mycket om’et.

  9. Welcome To The 168-Hour Work Week: The Tablet PC Revolution Never Sleeps

    - Spännande, rätt i ansiktet på bältesfodralsmaffian och tablethatarna. Tydigen går det att jobba från en iPad ändå. Som just nu, när jag sitter och väntar på en bil att bli färdig och klarar av det här oumbärliga länkjobbet från min iPad.
    ”iPass has been investigating how mobile workers use their devices, and their conclusions in the new Mobile Workforce Report swing conclusively in the direction of tablet PCs: 41% of mobile workers have a tablet, and another 34% plan on buying one inside six months…meaning that soon enough 75% of ‘em will be equipped. For those that have them already, 87% use them for at least ”some” work, which nicely dispels some of those myths they’re merely content consumption devices.”

  10. You Can’t Measure What It Is You Do Not Value

    - Jag länkar sällan till saker som har med pr att göra, skälen är många, låt oss säga att det största är min egen okunskap. Men jag läser gärna vad en sådan som Brian Solis har att säga. Och det här är öppen dörr-klokt men likafullt väl värt att läsa.
    ”In the early stages of social media marketing, brands experimented with measurement by tracking soft, but still necessary metrics such as awareness, engagement, sentiment, mentions, Likes, Followers, RT’s/mentions, comments, etc. Sometimes, these metrics were benchmarked against competitors to demonstrate position and change over time. In an unpublished study that I reviewed, over 50% of businesses admitted not knowing how or what to measure in social media. Without connecting the dots between intention and cause and effect, we are measuring nothing more than activity. ”

  11. 500kAppsInfographic.png 800×5800 pixels

    - Ska vi gotta ner oss något så överjävligt i statistik om AppStore? Ja, det ska vi. Varför? För att några sköningar säger att Apple nu har passerat ytterligare en milstolpe och har godkänt mer än 500 000 appar. De har jobbat på rätt bra, får man säga. Fascinerande siffror all around.

  12. Worldwide-Marketplace 1.0 – Classified Ads App comes in 13 Languages | iPad News Tracker

    - Alltså, jag vill att ni läser den här pressrellen och så funderar ni ett tag på vad som är fel med världen. Här är alltså någon form av äldre affärsman som står bakom en app som jag ska betala för, för att få läsa radannonser. Som att Blocket-appen skulle kosta pengar. Att annonsera verkar däremot vara gratis för alla utom större företag. Och för att sockra vansinnet så går 25% av vinsten till svältande barn, för ”children are our future”. Jag tror att både Baptiste nedan och Constanza – king of idiots – får maka på sig, för en ny mästare har äntrat scenen.

  13. Why Build An iPad App, When OnSwipe Instantly Gives Websites A ”Tablet Feel”? | Co.Design

    - Jag fortsätter länka till idioti från den för närvarande största idioten av ett helt jävla världshav av idioter därute. Jag tycker att OnSwipe är en otroligt solid produkt. Men här är ett litet tips, Baptiste: Försök göra dina pengar på att sälja en tekniktjänst. Att monetisera det här via annonser är, you guessed it, idioti.

  14. White papers – eye tracking – Readers are more likely to skim over articles on an iPad than in a newspaper

    - Spännande undersökning från Miratech om läsning på iPad vs papper. Lite svårt att se vad det är för produkt de faktiskt har använt på iPad, misstänkt likt en pdf-tidning. Vilket skulle göra studien lite märklig – som att jämföra en teaterpjäs med den tv-utsända versionen. Men icke desto mindre – det är väldigt lika resultat i time spent även om erinran är klart högre för pappersversionen. Men den riktiga jämförelsen är inte papper vs iPad, den är ointressant. Det är iPad vs webläsare på laptop/desktop som är intressant.
    ”A user takes an average of 1 minute 11 seconds to read an article on paper, compared with 1 minute 13 seconds on an iPad. Thus the length of time for reading an article on paper or iPad is very close.”

  15. Amazon Tablets Sport Android, Tegra Quad-Core Chips: Bajarin – Desktops and Notebooks – News & Reviews – eWeek.com

    - Tänk om Amazon skulle teama upp med HP och bygga tablets på webOS i stället. Då skulle världen bli ett bättre ställe. Just saying.

  16. Launching Today: iPad Subscriptions | Magazine

    - Hmm, spännande att se hur Wired lägger upp sitt prenerbjudande. Det finns alltså en enmånadsprenumeration, som går att säga upp direkt efter ett nummer, som kostar hälften av ett lösnummer. Det är en bra strategi – för det betyd att man tror en av två (eller båda) saker, nämligen att man är säkra på att läsarna kommer att stanna kvar för att tidningen är bra (viket den är) eller att folk glömmer att säga upp sin prenumeration (vilket folk gör).

  17. Dagens Samhälle vänder uppåt – Dagens Media

    - Oj, var ska jag börja med den här soppan. Sveriges kanske störste publicistiske reptrickare drar en riktig vals – och kommer undan med det i Dagens Medias rapportering. Edman tar gärna och torgför sin story om att beslutet att stänga webben är en direkt anledning till en upplageuppgång. Till sin rök- och spegelshow tar han med sig en fullständigt felviktad kurva och får som tur är inte en enda motfråga. Har tidningen gjort extra marknadsinsatser? Rabatterat upplaga? En motfråga, kanske. Men, för all del, lycka till med nyrekrytering till varumärket och dess kanaler framgent, Mats.