Korta klipp – 26 Maj 2011

  1. 5 Lessons Learned in Remote Work

    - Fem jävligt bra punkter om varför distansarbete faktiskt fungerar. Jag känner igen mig något så oerhört i det här, fungerar egentligen mycket bättre om jag inte behöver fångas in av kontorets falska känsla av att man ”gör något”.

  2. Digital Publishing & the Imperative to Preserve the Integrity of Print

    - Låt oss sjunka ner i följande, sagt av Josh Koppel, grundaren av ScrollMotion:
    ”ScrollMotion is a company that was founded on the belief that all of the content in the world will be sold one more time on mobile devices. Our job is to help publishers make this transformation. I think you’ll start to see, very soon, more original content that’s evolving from printed content on digital devices – whether it’s self published or through an established player in the media industry.”

  3. Mozilla Drumbeat | Beyond Comment Threads

    - Det här projektet ska vi följa med stort intresse. Det är kanske såna här saker, som vi borde syssla med på 24-timmarsövningar i stället för att bygga tekniktidbits. MoJo-projektets ”Beyond Comment Threads” är verkligen tankeväckande. Läs några av idéerna för det också. Nu blir jag sugen på ett sidoprojekt.

  4. Bitcoin, Digital Currency of the Future?

    - Jag läser en massa om Bitcoin i dessa dagar. Någon får gärna upplysa mig om vad poängen är, vad det är för problem som det här uppenbart fascinerande projektet har tagit sig an att lösa.

  5. A disruption is not sufficiently described by the success of some. Others must fail.

    - Det här är djupt fascinerande, tro mig. Kolla på hur Apple och Nokia förhåller sig till varandra.

  6. Facebook To Launch Music Service With Spotify – Parmy Olson – Disruptors – Forbes

    - Jag får nog invänta lite mer detaljer innan det går att säga jättemycket om det här Spotify/Facebook-samarbetet. Men några saker kan man fundera kring. Det första är att det förstås låter helt logiskt – och att Spotify förstås ger upp massor för att kunna använda Facebook som förhandlingsslagträ på den amerikanska marknaden, där något uppenbarligen har gått trögt. Och tiden är förstås ganska knapp – eftersom andra är på väg in på Spotifys spelplan med bättre avtal och hela biddevitten. För det andra så tycker jag Spotify väljer helt rätt väg – det framstår mer och mer som att det sociala i Spotify (gratisversion för massiv spridning, Spotify Social och enkelheten i att dela med sig av musik) mer och mer framstår som deras verkliga uppsida. De får ju annars pisk på flera andra fronter av företag som Wimp, men Spotify närmar sig syrenivå för musik. Ni, vet sånt där som alltid finns tillgängligt. Kan bli hur bra som helst, kan förstås också bli en randdetalj.

  7. Tumblr Founder David Karp: Android ‘Absolutely Sucks to Develop For’

    - Jaså, det var förvånande…eller inte:
    ”Just before exiting the stage and after Systrom answered the Android question Karp was quick to add that Android “Absolutely Sucks To Develop For””

  8. New Mobclix Index Looks at Performance of Gaming Apps on the iOS Platform

    - Annonsering i spel på iOS genererar betydligt bättre resultat än på Androidplattformen, visar den här undersökningen från Mobclix.
    ”“Mobile ads on the Apple iOS platform continue to trump the Android platform on eCPMs and CTRs,” said Krishna Subramanian, co-founder of Mobclix. “Apple’s use of rich media like video as well as its use of the entire screen all equate to higher paying units. On the Android platform we are seeing less incentivized ad unit placements, and while rich media ads are on the rise they still make up a smaller quantity of the units when compared to iOS.””
    Det är säkert inte helt förvånande. Det mest spännande är dock nästan att man hänvisar till den här Juniper-undersökningen som säger:
    ”A recent study from Juniper Research found that ad spend on mobile games will increase tenfold over the next five years, and will reach $894 million by 2015, up from $87 million in 2010.”

  9. Official Google Blog: AdMob celebrates one year at Google as mobile growth accelerates

    - Google erkänner glatt att tablets går som tåget. Och de vet lika väl som alla andra att det är iOS som har gjort det. Så, för sina plattformsoberoende produkter som AdMob finns ingen anledning att inte omfamna iPad-framgången. Och man har sett en 300-procentig trafikökning inom sina nätverk vad avser tablettrafiken på de senaste sex månaderna bara. Så, här är nya format för tablets. Bra där.

  10. Admitting iPad Is Perfectly Sized, Acer Slams Brakes on 7-Inch Tablet | Cult of Mac

    - Jag tror att Acer gör alldeles rätt i att stoppa sin sjutumstablet vid det här tillfället. Alla som har haft den tveksamma förmånen att använda en Galaxy Tab sjutummare vet hur dålig användarupplevelsen kan vara på en för liten skärm och körandes ett telefon-OS.

  11. The Daily Approaches One Million Downloads – FishbowlNY

    - Jag tänker inte ge någon speciellt djup analys av The Daily eftersom jag inte vet shit om den egentligen. Men om det här stämmer…
    ”When asked by editor Erick Schonfeld whether or not the iPad app was doing well, Clayman revealed that it has been downloaded close to a million times, in the sixty days since its launch on February 2nd. ‘This puts us in the large pantheon of large news apps … We are consistently now in the top grossing apps, in the top ten or top twelve. Today we’re number three,’ Clayman said.”
    …att de konstant finns med på en av de tre topplistorna så finns det ändå fog att tro att de kommer att kunna lyckas rätt bra. Även om top grossing-listan inte alls är lika bra som den riktiga topplistan så är ändå exponeringen på listorna den enskilt största framgångsfaktorn för en app. Och om de lyckas nagla sig fast där konstant så är det massiv exponering. Man kan utan tvekan använda klyschan ”framgång föder framgång” i AppStore.

  12. Expressen skrotar Extra-appen – Dagens Media

    - Föga förvånande. För det första är produkten en throwaway, något man köper med något annat. Det är få bilagor som kommer att kunna stå på egna ben. För det andra skulle man ha satsat på prenumeration eller någon annan marknadsåtgärd mycket tidigare.