mat

Mattips som kan förändra ditt liv -För Hjärna och Kropp

Tillsammans med salt och peppar, är den viktigaste köksknepet som finns till hands idag nog en bra en Wi-Fi-anslutning. Smartphones och sociala nätverk har gjort det mycket lättare för oss att laga mat. Den digitala revolutionen har skapat aptit för kulinarisk innovation; kanske främst bland kvinnor, som står för mer än 3/4 av livsmedelsbloggarna idag. Så om du söker exotiska nya recept eller grymma råd, är svaren bara ett klick bort.

Du kan lära dig mycket genom att läsa de kommentarer som andra lämnar om recept online.

Här kommer därför några bra tips som jag snappat upp på the world wide web det senaste året:

Din hjärna älskar fett

60 procent av din hjärna består av fett, så den typ av fett du behöver konsumera för att må bra måste vara av hög kvalitet. Din hjärna är särskilt förtjust i omega-3 fetter; men det behöver också omega-6 fetter. Konsumera inte för mycket eller för lite av dessa dock, (speciellt omega 6).

…liksom kolhydrater

Din hjärna är det mest energi-hungriga organet din kropp. Det behöver en konstant, stabil tillgång på kolhydrater av god kvalitet. Grönsaker och lågsockerfrukt ger bra, fräscha kolhydrater för hållbar energiproduktion, medan bearbetade och raffinerade kolhydrater ger kortsiktiga energipåfyllnader.

mat

Rikligt med protein är jätteviktigt

Protein är viktigt, inte bara för att bygga muskler; men också för att hålla dina neuroner igång. Om du inte äter tillräckligt med protein av god kvalitet, kommer din neuroner att kämpa och du kan då få det svårt att koncentrera dig, vilket leder till minnesproblem Protein ska vara organiskt om det kommer från ett djur, och du måste kombinera korn med baljväxter för att göra komplett protein om du är vegetarian.

Frukosten är kan vara dagens viktigaste mål

Oavsett om du äter frukost elle rinte, bestämmer den inte bara din vikt; det avgör också hur din hjärna och kropp kommer att fungera under dagen. När människor skiter i frukosten ökar detta risken för viktökning, eftersom de brukar äta mer mat under dagen. Vidare påverkas fokus, minne och humör negativt i brist på frukost. Om du inte är hungrig när du vaknar, överväga att ta din frukost med dig.

Vänta någon timme med frukosten

Eftersom det är bäst att äta först efter att du har varit vaken i ungefär en timme; kan det löna sig att förbereda sin frukost och äta den när du kommer till din destination. Det slår säkert en kopp kaffe och en muffin på ditt skrivbord. Annars kan du gå och lägga dig tidigare, vakna i tid för att träna lite och sen äta din frukost.