Spel & Psykologi

Vissa undrar varför människor ser sitt spelande på online-casinon som en rolig tidsfördriv; medans andra har stora problem att bryta sig loss från denna vana? När blir lusten att spela patologisk? Och varför påverkar det inte alla? Frågorna är många, och idag kommer vi att försöka ta en kort titt på psykologin för digitalt spelande för att på så sätt hitta några svar.

Psykologi – Man är olika

Till att börja med, varför tar vissa människor för givet att spelande är kopplat till ett mer eller mindre avskyvärt beteende? Detta är lätt att svara på, genom att hänvisa till själva ordet. Det anses att människor som sätter ekvationstecknet mellan spel och dåliga vanor; inte vågar dyka ner i andra sfärerna av sitt liv. Därför är människor som undviker riskfyllda situationer; deras rädsla för att engagera sig i något så oförutsägbart som digitalt spelande  – är med detta ganska förståeligt.

“Man tror att personer som ser spel som en form av dåligt beteende inte är benägna att ta risker även i andra områden i livet.”

Ett sätt att ha kul

Å andra sidan finns det de som ser spel som ett sätt att ha kul. Dessa människor kopplar ihop ordet kul med saker som online-spel tillsammans med tv-spel, en utflykt med vänner eller en filmkväll. En utmanande för dom är att vrida rullarna på spelautomaten, och ser detta som en typ av övning, medans en förlust inte väger allt för mycket då de har koll på att detta kan hända. Man spelar helt enkelt för skoj skull. Kort sagt, deras önskan att spela är inte lika stark som den som finns hos andra människor. Sen finns det såklart de som spelar på grund av ett beroende eller liknande och då har det gått för långt.

Spel och verklighet – går att koppla samman?

Andra studier har undersökt funktionerna i spel som är attraktiva för spelarna. En studie hittade många funktioner som njutning och avkoppling som uppnåtts från spelut. Upplevelser i riktiga livet som kan upplevas i spel an några hinder i spel som man kan uppleva i verkligheten.

Mer än bara underhållning

Forskning har visat att spelare i motsats till icke-spelare hade bättre motorisk samordning, rumslig representation, ikonisk skicklighet och visuell uppmärksamhet. Dessutom har det nyligen skett en förändring i spelvärlden där människor har haft intresse av att använda spel för annat än bara underhållning. De kallas för seriösa spel, och syftet är relaterat till att hjälpa till med problem inom områden som sjukvård, utbildning, psykologi och mer. Så trots vad våra föräldrar kanske har sagt till oss; ser det ut som alla de timmar vi tillbringade och fortsätter att spendera på tvspel –  inte är slöseri. Det är bevisat med psykologi.